Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a. s., spustila 1. júna 2006 overovaciu prevádzku inovovaného Komplexného vybavenia cestujúcich (iKVC) v štyroch železničných staniciach: Kysucké Nové Mesto, Bratislava Nové Mesto, Senec a Sabinov. V rámci systému iKVC sa inštaluje 334 zariadení vo vyše 180 tarifných bodoch a v 96 železničných staniciach na Slovensku.
Komplexné vybavenie cestujúcich
Je to všestranný elektronický predajný systém na výdaj medzinárodných a vnútroštátnych cestovných lístkov a rezervácií v železničnej preprave. Inovácia systému spočíva v tom, že samotný servis pre komplexné vybavenie cestujúcich bude kvalitnejší, lebo zohľadňuje najnovšie trendy v oblasti informačných technológií. Generálnym dodávateľom iKVC a vlastníkom autorských práv je spoločnosť Hewlett-Packard Slovakia.
Novinka v osobných pokladniciach
Sú to POS terminály na platbu bankovou kartou. Rýchle siete umožnia pokladníčkam prístup k informáciám cez internet, čo dosiaľ nefungovalo. Cestujúci tak dostane komplexnejšie informácie s pridanou hodnotou, keďže pokladníčka mu prostredníctvom internetu vyhľadá aktuálnu polohu vlaku alebo autobusové spojenie. "Ak ide cestujúci trebárs do Ďubákova, čo je dedina na strednom Slovensku, vlakom sa dostane iba po Kokavu nad Rimavicou. Odtiaľ sa už musí presunúť autobusom. Pokladníčka na stanici môže vďaka kvalitnej sieti v iKVC vyhľadať zákazníkovi aj vhodné autobusové spojenie," hovorí Ing. Július Slíž z Odboru stratégie ZSSK.
ZSSK síce lístky na autobusy nepredáva, ale inovované KVC to už umožňuje. Dokonca spracúva a uchováva vo svojej databáze nielen spoje, ale aj ceny lístkov na autobus a taktiež ich aktuálnu polohu. Avšak na to, aby sa táto služba sfunkčnila, je potrebná dohoda s konkrétnym dopravcom.
Nové predajné kiosky
Sú ďalšie miesta, kde si môže cestujúci kúpiť cestovný lístok. Nové elektronické predajné kiosky sú niečo podobné ako predajné automaty, ale majú elektronickú obrazovku. Vo väčších železničných staniciach budú vydávať aj medzinárodné cestovné lístky. "ZSSK plánuje prepojenie kioskov s Call centrom 18 188. To znamená, že ak má zákazník problém s vydaním komplikovaného medzinárodného cestovného lístka, zatelefonuje na Call centrum a operátori mu cestovný lístok pripravia, elektronicky odošlú na konkrétny kiosk, kde si ho zákazník zaplatí a vyzdvihne," vysvetľuje Ing. Slíž. V kioskoch sa dá platiť kartou, mincami aj bankovkami.
V tomto samoobslužnom elektronickom zariadení si môžu cestujúci prezrieť aj cestovný poriadok alebo meškanie vlaku.
Výdaj vnútroštátnych cestovných lístkov
Bude jednoduchší. Inovovaný systém KVC totiž umožňuje, že cestujúci si na jeden cestovný doklad môže zadať až štyri rozdielne tarifikácie. V praxi to znamená, že ak ide napríklad z Košíc do Žiliny cez Poprad Tatry a Štrbské Pleso, prechádza z normálneho systému (trate ŽSR) na trať Tatranských elektrických železníc, potom Ozubnicovú železnicu a späť na normálny systém. V každom z nich platí iný cenník a na cestovnom lístku sa vytvoria štyri tarifné segmenty. Súčasný systém KVC nedovoľuje na jeden cestovný lístok vyznačiť rôzne tarifikácie, ale inovovaný už áno.
iKVC teda umožňuje, že cestujúcemu bude stačiť jeden cestovný lístok na celom našom území. Dokonca pri zakúpení spiatočného cestovného lístka si môže vybrať pre spiatočnú cestu inú trasu ako pri ceste tam.
Na jeden cestovný lístok dostane cestujúci aj miestenku a taktiež ostatné vnútroštátne produkty, ako je napríklad príplatok, sieťový cestovný lístok, batožinový lístok, batožinový sieťový lístok či službu Kuriér.
Zákazníci ZSSK môžu za cestovné lístky zo systému iKVC platiť v hotovosti, kartou alebo kombináciou hotovosti a karty.
StoryEditor

