Za balíky, listy a šeky už zaplatíte kartou. Slovenská pošta zaviedla v pondelok novinku, ktorá má byť začiatkom modernizácie jej služieb.
Hotovosť už zákazníci nepotrebujú v žiadnej pobočke s výnimkou piatich menších, ktoré fungujú v limitovanom režime. Platba je možná kartami všetkých bánk, je bez poplatku a nie je obmedzená žiadnou minimálnou sumou.
„Platba kartou v prevádzkach je dnes štandardom. Som spokojný, že sa nám podarilo túto službu zaviesť v takom krátkom čase, čo bolo jedno z našich hlavných kritérií,“ vyhlásil nový generálny riaditeľ pošty Peter Helexa.
Od modernizácie si vedenie pošty sľubuje, že skráti čakací čas na pobočkách a uľahčí prácu priehradkovým zamestnancom. Všetky modernizačné zmeny, ktoré pošta plánuje, majú podľa Helexu viesť najmä k vyššiemu záujmu o balíkové služby. Pre masívny úbytok listových zásielok totiž pošty vidia budúcnosť práve v balíkoch.
Kuriéra vyplatíte kartou
Okrem platby kartou v pobočkách sľubujú poštári ďalšie zmeny. Najneskôr v lete chce mať pošta dokončenú vlastnú mobilnú aplikáciu. O detailoch však zatiaľ nechce hovoriť.
Postupne sa bude rozširovať aj sieť nonstop otvorených samoobslužných výdajných miest pre balíkové zásielky, takzvaných balíkoboxov. Aktuálne ich je po celom Slovensku 45, väčšina z nich na juhozápade krajiny.
V priebehu tohto roka sľubuje pošta zaviesť aj bezhotovostnú platbu u kuriérov. Ďalšie modernizačné projekty bude pošta predstavovať v priebehu roka.
Dobiehanie súkromníkov
Platba kartou v pobočke funguje v susednom Česku v niektorých pobočkách pošty už od roku 2015. U nás sa vybavovanie terminálmi odkladalo. Zákazníci mohli doteraz uhrádzať niektoré služby len kartami Poštovej banky.
Odborník na informatizáciu tvrdí, že akceptovanie platobných kariet na úhradu všetkých typov služieb je určite pre poštu veľkým prínosom, ktorým sa môže pochváliť. Avšak dodáva, že zatiaľ iba dobieha zameškané.
„Z hľadiska úrovne poskytovaných služieb sa Slovenská pošta týmto krokom snaží dotiahnuť na súkromný sektor. Zvýšila zákaznícky komfort, ale o žiadnom nastavovaní latky v oblasti inovácií sa určite hovoriť nedá,“ komentoval pre HN Ján Hargaš zo združenia Slovensko.Digital.
Na otázky médií, prečo platba kartou aj u nás nebola štandardom už roky, riaditeľ nepriamo odkázal na predošlé vedenia spoločnosti. Ich prácu však otvorene hodnotiť nechcel. Povedal len, že po nástupe do funkcie vlani v lete „našiel poštu v strate“.
Tej sa chce zbavovať jednak zefektívňovaním procesov, spomínanou modernizáciou služieb, ale aj zoštíhľovaním manažmentu. Slovenská pošta sa totiž dostala do červených čísel po šesťročnom ekonomicky úspešnom období.
Výška straty zatiaľ nie je známa, lebo predošlý rok nemá pošta účtovne uzavretý. Naposledy bola spoločnosť v červených číslach v roku 2011, neskôr ju finančne ozdravil vtedajší generálny riaditeľ a neskorší minister zdravotníctva Tomáš Drucker.
Slováci platia kartami čoraz častejšie
Slovensko patrí v platbách medzi najinovatívnejšie krajiny, tvrdí manažér rozvoja obchodu Mastercard Martin Dolejš. Platobných kariet je u nás viac ako dospelých ľudí.
Zo správy Združenia pre bankové karty vyplýva, že hotovosť je na Slovensku každoročne na ústupe. Vlani Slováci medziročne zaplatili kartami o štyri miliardy eur viac ako v roku 2017 a počet transakcií stúpol o 14 percent.