Premiér Peter Pellegrini spolu s ministrom financií Petrom Kažimírom predstavili svoje plány tesne po príchode nového roku.TASR
StoryEditor

Slovenský export do Británie padne takmer najviac v Únii, ukázala analýza o tvrdom brexite

08.02.2019, 23:00
Slovensko patrí ku krajinám, ktoré by tvrdý brexit zasiahol najviac.

Do odchodu Veľkej Británie z Európskej únie ostáva už len 47 dní a politické rokovania ostali na bode mrazu. Čoraz viac sa začínajú objavovať obavy z ekonomických dopadov brexitu bez dohody.

Väčšina analýz sa zhoduje na tom, že britská ekonomika by v dôsledku neriadeného brexitu utrpela ťažké následky. Najhoršie scenáre ukazujú, že Británia stratí 9,3 percenta svojho hrubého domáceho produktu, ceny bývania by mohli klesnúť o 30 percent a libra by mohla k doláru klesnúť na 1,10 dolára, upozorňuje denník New York Times.

Výrazný pokles exportu

Tvrdý brexit by však bol bolestivý aj pre 27 zvyšných členských krajín, vrátane Slovenska.

Slovensko patrí ku krajinám, ktoré by tvrdý brexit zasiahol najviac. Najviac postihnutou krajinou, čo sa týka poklesu vývozu, by bolo Írsko. Hneď za ním by nasledovalo Slovensko a Belgicko, ktoré môžu zaznamenať zníženie o viac ako tri percentá, píše New York Times. Denník sa odvoláva na analýzu, ktorá bola publikovaná v roku 2016. 

Graf znázorňuje pokles vývozu vzhľadom na podiel krajiny na obchode s Britániou

Economic &

Vývoz sa predraží​

Na dôsledky neriadeného brexitu v posledných dňoch upozorňuje aj Národná banka Slovenska. Tá vo svojom stredajšom komentári upozorňuje, že vývoz do Británie sa v prípade tvrdého brexitu kvôli clám a iným novým reguláciám môže predražiť približne o 13 percent a najviac na to doplatia práve autá. Tie tvoria približne polovicu exportu Slovenska do Británie.

„Osobné autá, na ktoré sa koncentruje slovenský export do UK, patria medzi komodity najviac zaťažené tak tarifnými, ako aj netarifnými bariérami,“ píše Anna Vladová v komentári Národnej banky.

Práve netarifné bariéry, ako napríklad rôzne normy, administratívne procedúry či zvýhodňovanie domácich producentov, sa v posledných rokoch najviac rozmáhali v automobilovom priemysle.

„V prípade brexitu bez dohody by boli mnohé odvetvia vystavené množstvu požiadaviek na sanitárne, fytosanitárne, kvalitatívne, výkonnostné a iné testovanie, ale aj označovanie výrobkov v porovnaní s dnešným jednotným postupom,“ upozornila Vladová. V priemere by sa tak mohol vývoz do Británie predražiť o 13 percent.

01 - Modified: 2024-09-30 09:33:04 - Feat.: - Title: Práca v Británii sa po brexite sťažila. Východoeurópanov nahradili ľudia z bývalých kolónií 02 - Modified: 2024-09-17 09:04:38 - Feat.: - Title: Britský obchod s Európskou úniou stále trpí v dôsledku brexitu 03 - Modified: 2024-09-16 11:19:59 - Feat.: - Title: Británia pokukuje po reštarte brexitu. Tak začnite niečo robiť, znie z Bruselu 04 - Modified: 2024-09-11 22:00:00 - Feat.: - Title: Horúca jeseň v exporte 05 - Modified: 2024-09-07 16:33:46 - Feat.: - Title: Britský premiér Starmer navštívil Dublin v snahe o obnovu vzťahov s Írskom a EÚ
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. november 2024 19:26