StoryEditor

Americký expert na letectvo: So strojmi F-16 získate okamžité benefity

07.03.2019, 23:00
Orlando P. Carvalho tvrdí v rozhovore pre HN, že stíhačky sú investíciou do budúcnosti.

Na Slovensku môže vzniknúť servisné centrum stíhačiek pre celý región, tvrdí pre HN Orlando P. Carvalho, americký expert na letecký priemysel a bývalý viceprezident producenta lietadiel Lockheed Martin.

Prvé stíhačky F-16, ktoré kúpila slovenská vláda, prídu do našej krajiny v apríli 2023. Tvrdíte, že budú vybavené technológiami, aké dnes nemá vo výzbroji žiadna krajina...

To je pravda. V súčasnosti nemá takéto stíhačky ešte nikto. Prvou krajinou, ktorá ich dostane, bude Bahrajn. Ten potvrdil záujem o lietadlá F-16 Block 70 už predminulý rok a ich výrobca Lockheed Martin momentálne musí pracovať práve na tejto dodávke. Bahrajn dostane prvý novovyrobený stroj v decembri 2021. Hneď po Bahrajne bude nasledovať Slovensko. Stanete sa tak len druhou krajinou, ktorá získa tieto technológie na úplne novom lietadle.

Tvrdíte, že pôjde o úplne nové lietadlá. Aký je rozdiel medzi nimi a staršími strojmi, do ktorých sa len umiestnia najmodernejšie systémy?

Ten rozdiel je veľký. Firma má teraz kontrakty s krajinami, ktorých vzdušné sily už dlhé roky lietajú na F-16. Tieto stroje teraz pre nich modernizuje. Keď proces modernizácie ukončí, budú mať podobné schopnosti ako úplne nové stíhačky. Nastane tam teda pokrok. Pôjde však o vylepšený pôvodný stroj, kým Slovensko bude mať čerstvo vyrobené lietadlo.

Pre Bahrajn a Slovensko sa vyrábajú nové stroje. Ktorým krajinám sa modernizujú ich pôvodné stíhačky?

Môžem uviesť hneď niekoľko príkladov. Spoločnosť poskytne upgrady strojom vzdušných síl Taiwanu, Singapuru, Južnej Kórey či Grécka. Ide o modernizačný program F-16V Viper, keď už existujúce lietadlá dostanú nové technológie a schopnosti.

Americká armáda teraz využíva nové stíhačky F-35. Prečo by pre Slovensko mali byť dobré stroje F-16?

Typ F-35 je lietadlo piatej generácie. Je to zatiaľ posledná generácia stíhacích lietadiel, ktorú majú k dispozícii americké vzdušné sily. F-16 Block 70, ktoré bude mať Slovensko, sú stíhacie lietadlá štvrtej generácie. Je to najmodernejšia verzia tejto vo svete najčastejšie používanej stíhačky. Najväčší rozdiel medzi strojmi štvrtej a piatej generácie je pritom najmä v takzvanej viditeľnosti na radaroch.

V čom tento rozdiel spočíva?

Lietadlá piatej generácie ako F-35 či F-22 majú veľmi nízku pozorovateľnosť na radaroch. To znamená, že ich radarový podpis je veľmi malý, čo z nich robí prakticky neviditeľné stroje. Okrem toho tieto stroje vykazujú veľkú schopnosť zbierania dát pomocou senzorov a ich vyhodnocovania, ako i zvýšené komunikačné možnosti medzi jednotlivými stíhačkami. Lietadlá piatej generácie majú tieto schopnosti vyššie než stroje štvrtej generácie.

Pre Slovensko by tieto technológie neboli zaujímavé?

Slovenská vláda jasne formulovala svoje požiadavky na parametre, ktoré stíhačky musia mať. A F-16 Block 70 všetky tieto požiadavky spĺňa. Vaša vláda preto uprednostnila F-16. Lockheed Martin s tým súhlasil. Podarilo sa dosiahnuť v tejto veci dohodu. Osobne som presvedčený, že pre vašu krajinu sú tieto stíhačky rozhodne vhodnejšie než F-35. Chcem pripomenúť, že to nebude investícia nie pre dnešok, ale pre budúcnosť. Myslím si, že pre Slovensko je to veľmi významný krok, keď sa presunie k lietadlám, ktoré malo doteraz, k najnovšej generácii stíhačiek. Toto rozhodnutie jednoznačne posilní vaše obranné schopnosti. Tie sa stanú kompatibilné so Spojenými štátmi aj so všetkými ostatnými krajinami severoatlantickej aliancie, ktorých vzdušné sily využívajú stíhačky F-16.

Koľko stíhačiek F-16 dosiaľ Lockheed Martin vlastne vyrobil?

Dohromady bolo vyrobených zhruba 4 600 strojov. Dodané boli vzdušnej obrane dovedna 28 krajín. K nim sa čoskoro pridá aj Slovensko. A práve vďaka tomu sa úroveň integrácie vašich vzdušných síl výrazne zvýši.

Kde sa bude nachádzať podporné centrum, v ktorom bude prebiehať údržba, prípadné opravy či modernizácia lietadiel?

Rokovania o servise, podpore a údržbe sa začali s Leteckými opravovňami Trenčín. Detaily tejto spolupráce však ešte budú predmetom ďalších rokovaní. Samozrejmosťou sú prísne bezpečnostné požiadavky aj nároky na ľudí na všetkých pozíciách vrátane tých, ktorí sú zodpovední za manažment.

Odkedy by Letecké opravovne mohli týmto strojom poskytovať servis?

Prílet prvých štyroch z celkového počtu 14 stíhačiek na základňu Sliač je naplánovaný na apríl 2023. Posledné tri by mali prísť v auguste 2023. V počiatočnom období, teda v rokoch 2023 až 2025, bude podporu pre vaše stíhačky poskytovať americká strana. Počas tohto úvodného obdobia budú na základni Sliač prítomní technickí zástupcovia Lockheed Martin aj spoločnosti General Electric, ktorá dodáva stíhačkám motory. Títo odborníci zabezpečia úvodnú logistickú a technickú podporu aj praktický výcvik. Predpokladá sa, že po roku 2025 by ste už v Leteckých opravovniach Trenčín či na základni Sliač mali byť plne schopní zabezpečovať servis, riadiť údržbu a vykonávať upgrady.

Ak by došlo po roku 2025 k problémom, budú americkí experti pomáhať pri ich odstraňovaní?

Prirodzene, dohoda o predaji obsahuje komplexný program podpory na základe odporúčaní americkej vlády aj výrobcov originálnych komponentov pre F-16. Po úvodnom období bude pokračovať dlhodobý program podpory. Znamená to, že v prípade problémov budú inžinieri v Spojených štátoch vždy pripravení pomôcť vašim odborníkom. Táto investícia by zároveň mohla byť výhodou aj pre rôzne slovenské spoločnosti, ktoré môžu získať zákazky súvisiace s využívaním strojov F-16 slovenskými vzdušnými silami či budovaním nevyhnutnej infraštruktúry. Američania by však v budúcnosti radi využili možnosti Slovenska v rámci celej strednej Európy. Vaša krajina má totiž veľký potenciál aj pre ďalšie krajiny tohto regiónu.

Čo by to pre nás mohlo znamenať?

Slovensko sa môže stať podporným centrom aj pre F-16 patriace ďalším vzdušným silám v regióne. Letecké opravovne Trenčín majú vhodné kapacity na vykonávanie údržby, servisu a opráv aj pre iné stíhačky F-16 než tie, ktoré dostane Slovensko. Napríklad na jar 2018 rozhodla chorvátska vláda o zakúpení 12 použitých lietadiel F-16 od Izraela. Momentálne je tento obchod zablokovaný. Nákup stíhačiek však zvažujú aj ďalšie štáty strednej a východnej Európy. Tým by mohli vzniknúť pre vašu krajinu nové príležitosti. Tieto štáty totiž môžu chcieť využiť získané schopnosti a skúsenosti Slovenska s údržbou F-16. Takže hoci na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že z tohto nákupu budete ťažiť iba vy, v konečnom dôsledku ho využijú aj vzdušné sily ďalších krajín. Bude to výhodné pre všetky strany.

Spomínali ste, že kúpu zvažujú aj ďalšie krajiny tohto regiónu. Napríklad Česko či Maďarsko teraz využívajú švédske Gripeny. Je firma s nimi v kontakte?

Neviem, ako je to momentálne v Českej republike, ktorej sa o niekoľko rokov skončí prenájom Gripenov. Medzi viacerými typmi stíhačiek sa však práve teraz rozhoduje Bulharsko. A v hre sú aj F-16. S bulharskou vládou v súčasnosti Lockheed Martin úzko spolupracuje. Rokuje s nimi o ich programe, podporuje ich a ponúka im F-16. Vieme, že Česká republika, Maďarsko či iné krajiny sa rozhodli inak než Slovensko. Ak by však pre nich bolo v budúcnosti zaujímavé kúpiť F-16, spoločnosť je pripravená podporiť aj ich a poskytnúť im všetky benefity, ktoré dostanete i vy. Práve v benefitoch, ktoré získajú nakupujúci spoločne so stíhačkami, totiž spočíva sila F-16. Firma s nimi má veľké skúsenosti nielen doma v Spojených štátoch, ale aj v zahraničí. A Slovensko ich bude využívať v plnej miere.

Budú Američania takisto cvičiť slovenských pilotov? Kto ich vyberie?

Bude to plne v kompetencii slovenskej armády. Na druhej strane, americká strana zabezpečí, aby ľudia, ktorí prídu, boli absolútne pripravení. Chcem zdôrazniť, že aj v tomto smere využijete bohaté skúsenosti vzdušných síl nielen Spojených štátov, ale i Poľska či ďalších krajín tohto regiónu. Takže hoci F-16 tu doteraz vo farbách vašej armády nikdy nelietali, prakticky okamžite získate také schopnosti, aké majú v iných krajinách, ktoré využívajú F-16 dlhodobo. Vašej armáde to rozhodne pomôže.

Okolo súťaže o nové stíhačky na Slovensku, v ktorej Američania o kontrakt bojovali so švédskym Saabom a jeho Gripenmi, sa toho veľa popísalo. Objavili sa viaceré pochybnosti o transparentnosti tejto súťaže...

Spoločnosť Lockheed Martin počas diskusií so slovenskými vládnymi predstaviteľmi využila široké skúsenosti, ktoré má z podobných súťaží. Celý tento proces je vždy veľmi kompetitívny. Ja som napríklad na stretnutí s premiérom Petrom Pellegrinim či ministrom obrany Petrom Gajdošom zdôraznil, že v tejto sfére je vo svete obrovská konkurencia. A vyhrať môže len ten najlepší. My sme viedli dlhé rokovania v priebehu mnohých súťaží po celej planéte. Snažili sme sa získať kontrakty s mnohými strojmi, F-16, F-35 či ďalšími. A naša skúsenosť tu zo Slovenska je taká, že išlo o jednu z najotvorenejších a najlepších súťaží, na akých sme sa kedy zúčastnili. Plány a požiadavky slovenskej vlády boli veľmi jasné. My sme ich analyzovali a na základe toho sme do súťaže ponúkli naše lietadlá.

Takže všetky pochybnosti odmietate?

Rozhodne áno. Všetky naše ponuky boli urobené cez americkú vládu. Tá ponúkla lietadlá slovenskej vláde. Sme radi, že vaše ministerstvo obrany vyhodnotilo situáciu a po preskúmaní ponuky na stroje, poskytovanie technickej podpory a všetky potrebné programy dospelo k záveru, že F-16 je najlepším lietadlom pre Slovensko. Ľudí vo vašej krajine môžem pritom ubezpečiť, že slovenská vláda skutočne veľmi dôkladne zvážila všetky možnosti a vyhodnotila všetky ponuky, ktoré do tejto súťaže dostala. Celý proces bol na oboch stranách absolútne profesionálny. My sme splnili všetky požiadavky, ktoré ste stanovili. Preto sme uspeli.

Ako vlastne prebiehali rokovania so slovenskou vládou?
Snažili sme sa zohľadniť všetky požiadavky a veľmi detailne zodpovedať všetky otázky, ktoré položili zástupcovia slovenských vzdušných síl. Môžem povedať, že vaša vláda mala svojich expertov na všetkých úrovniach rokovaní. Poskytli sme im všetky dostupné informácie. Z môjho osobného pohľadu to bola jedna z najlepších súťaží, na ktorých sme sa zúčastnili. Nič nebolo podcenené. Americká vláda exportuje vojenské zariadenia vzdušným silám mnohých krajín. Nielen lietadlá, ale aj rôzne systémy. Existuje na to množstvo programov. Vláda a vojenské služby v súvislosti s tým spolupracujú s veľvyslanectvami Spojených štátov na celom svete. Je tu snaha čo najviac zefektívniť stratégie a procesy, ktoré umožnia vojenské predaje krajinám okolo celej planéty.

Máte informácie o ďalšej spolupráci medzi oboma krajinami?
Slovenské vzdušné sily a vaša vláda majú s americkou vládou veľmi pevný vzťah. Viete, na to, aby sa celý tento program podarilo úspešne vykonať, potrebujete úzku spoluprácu. Nejde len o dodanie lietadiel a celej infraštruktúry, ale aj následnú asistenciu a podporu. A práve na tom je postavená stratégia vlády. Nie je to len o tom, že keď dodáme stroje, tak bude koniec, pôjdeme preč. Ani americká vláda nepovie – OK, sme hotoví, dostali ste svoje lietadlá a my tu už nemáme čo robiť. Práve naopak. Spolupráca sa dodaním strojov iba začína, a to aj prostredníctvom veľvyslanectva Spojených štátov na Slovensku.

Akú úlohu v celom procese zohráva americká ambasáda v Bratislave?
Práve prostredníctvom nej vláda túto spoluprácu podporuje. Nekončíme teda, pokračujeme ďalej, keďže Slovensko bude využívať americké vojenské systémy. A nebudú to len stíhačky F-16, ale aj vrtuľníky Black Hawk či ďalšie zariadenia, ktoré Slovensko kúpilo, alebo ešte len kúpi od Spojených štátov. A práve o toto tu ide. Kúpou dostávate obrovský benefit. Ja som presvedčený o tom, že USA budú chcieť vašej krajine aj naďalej poskytovať svoju plnú podporu.

Boli ste sa v rámci návštevy Slovenska pozrieť aj na septembrových Medzinárodných leteckých dňoch SIAF na Sliači?
Ja osobne nie, ale Lockheed Martin mal na Sliači svoje zastúpenie. Bol tam vedúci kampane F-16 pre Slovensko Mike Kelley a jeho tím. Sme veľmi hrdí na to, že sme mohli byť partnermi SIAF pre rok 2018. Tešili sme sa na to, že predstavíme stíhačky F-16. Bolo nádherné, že sme ich mohli predviesť na tejto šou. Ja som videl F-16 na viacerých leteckých šou a je to najlepšie vystúpenie, aké môžete na podobných podujatiach. Stojí za to túto leteckú šou navštíviť. Rozhodne odporúčam, keď budete mať v budúcnosti príležitosť, choďte na takúto šou. Bude tam aj náš tím, ktorý vám vysvetlí všetko, čo sa týka týchto kvalitných lietadiel.

Zaoberá sa firma Lockheed Martin aj vývojom umelej inteligencie? Ak áno, bude súčasťou našich lietadiel?

Jednoznačná odpoveď znie – áno. Samozrejme, Lockheed Martin nielen všetky svoje lietadlá, ale aj ostatné vojenské systémy vybavuje najmodernejšími technológiami, ktoré im zaistia tie najvyššie schopnosti. Aby sa to dalo zrealizovať, musíte hľadať všetky možnosti, ako takéto produkty získať a umiestniť ich do našich lietadiel. Preto je veľmi pravdepodobné, že aj stíhačky F-16, ktoré dostane Slovensko, budú využívať technológie založené na najnovších výdobytkoch umelej inteligencie. Skúste sa pozrieť na vývoj samotnej stíhačky F-16. Keď sa obzriete späť na jej úplne prvé verzie spred troch alebo štyroch desaťročí, uvidíte, aký obrovský pokrok má za sebou. Pred 35 či 40 rokmi boli diskusie o umelej inteligencii z ríše futurizmu. Dnes sú bežnou súčasťou výbavy takýchto strojov. Je to ďalší príklad najmodernejších technológií, ktoré výrazne zvyšujú výkony lietadiel.

Ako teda podľa vás budú vyzerať stíhačky budúcnosti?

O 10 či 20 rokov budú technológie ako strojové učenie či umelá inteligencia úplnou samozrejmosťou. Sila F-16 už dnes spočíva vo výpočtovej platforme. Na najmodernejších výpočtových schopnostiach bude stáť a padať budúcnosť týchto stíhačiek.

Americký prezident Donald Trump v roku 2018 ohlásil vznik vesmírnych ozbrojených síl. Považujete to za príležitosť rozšíriť portfólio produktov pre Lockheed Martin?

Lockheed Martin už na rozvoji technológií súvisiacich s vesmírom veľmi úzko spolupracuje s vládou Spojených štátov. Na tom je postavené celé jedno odvetvie jeho biznisu. Vyrába satelity a veľké vozidlá, vyvíja vesmírne kapsuly a ďalšie veci s tým spojené. Spoločnosť je hlavným dodávateľom amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) v projekte budovania vesmírnej lode Orion. Úsilím firmy je vrátiť sa v budúcnosti do segmentu pilotovaných vesmírnych letov. Takže áno, firma rozvíja tieto schopnosti, pracuje na vesmírnych systémoch, je si plne vedomá budúceho významu vesmíru z hľadiska výskumu i obrany. Plánuje podporovať americkú vládu v jej úsilí o zvyšovanie týchto schopností. Pomôcť jej v tom je súčasťou plánov Lockheed Martin.


Kto je Orlando P. Carvalho

Manažér z texaského Forth Worthu bol od roku 2013 až do vlaňajšieho októbra viceprezidentom amerického producenta stíhačiek Lockheed Martin pre oblasť aeronautiky. Predtým v tejto firme pracoval ako generálny manažér programu vývoja stíhačiek F-35 či prezident Mission Systems and Sensors. Pôsobil tiež v predstavenstve smithsonianskeho Národného múzea letectva a kozmonautiky, ako aj v poradnom zbore Robert H. Smith School of Business Marylandskej univerzity.


01 - Modified: 2024-04-17 16:57:31 - Feat.: - Title: Ryanair očakáva, že Boeing mu dodá 40 lietadiel do polovice júla 02 - Modified: 2024-04-08 13:56:56 - Feat.: - Title: Šarlatán, či génius? Vedec sa pred 100 rokmi chválil vynálezom lúča smrti 03 - Modified: 2024-03-06 08:58:14 - Feat.: - Title: Rusi sa tlačia vpred nebezpečnou taktikou. Ukrajinské línie kropia ničivé bomby, ktoré prerazia aj do bunkrov 04 - Modified: 2024-03-04 11:19:37 - Feat.: - Title: Ukrajina očakáva okrídlenú primadonu. F-16 však môže byť bez údržby prekliatím 05 - Modified: 2024-02-08 16:39:30 - Feat.: - Title: Let z Prahy do Izraela musel kvôli agresívnemu pasažierovi pristáť v Grécku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 09:27