StoryEditor

SARIO má v databáze 170 záujemcov

29.04.2005, 00:00
Prínos z expanzie automobilového priemyslu na Slovensku by mali mať hlavne dodávatelia. Výroba komponentov pre autá získava vo svete čoraz väčšiu váhu. Aj na Slovensku sa výroba automobilových komponentov v roku 2003 medziročne zdvojnásobila.

Prínos z expanzie automobilového priemyslu na Slovensku by mali mať hlavne dodávatelia. Výroba komponentov pre autá získava vo svete čoraz väčšiu váhu.
Aj na Slovensku sa výroba automobilových komponentov v roku 2003 medziročne zdvojnásobila. "Subdodávateľská sieť sa skvalitnila natoľko, že sa môže plne zapojiť do medzinárodnej siete," hovorí prezident Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík. Na druhej strane na Slovensko prišli tiež systémoví dodávatelia a vybudovali tu svoje závody. Napríklad pre terénny automobil Touareg, ktorý sa vyrába v závode Volkswagenu v Bratislave, predstavuje podiel dodávok zo Slovenska 59 percent, pre model Volkswagen Polo 51 percent.

Najväčší nápor nastane v máji
"Bolo by naivné predpokladať, že aj pre Kia Motors budú naši dodávatelia hneď dosahovať takéto vysoké podiely," hovorí riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu Mária Nováková. "Juhokórejská automobilka sa bude orientovať najprv na tých dodávateľov, s ktorými pripravovala nový výrobok. Nemôže riskovať výrobu nového vozidla s neznámymi dodávateľmi. Až postupne ich budú môcť nahradiť naše firmy."
Podľa Novákovej hlavný nápor slovenských dodávateľov možno očakávať v máji na Medzinárodnom veľtrhu výrobcov a subdodávateľov pre automobilový priemysel v Bratislave. Kia a jej hlavní subdodávatelia tu majú zverejniť svoje požiadavky.
Štátna agentúra SARIO už dlhšie umožňuje záujemcom prihlásiť sa do on-line databázy dodávateľov juhokórejskej automobilky. V súčasnosti je v tejto databáze podľa hovorcu agentúry Ondreja Žembera približne 170 slovenských firiem. "Dokážu svojimi tovarmi a službami spoľahlivo pokryť celú subdodávateľskú štruktúru pre automobilku," tvrdí.

Nebude to len Dubnica nad Váhom
Podľa generálneho riaditeľa SARIO Romana Kuruca Kórejčania už upustili od myšlienky sústrediť 10 až 12 hlavných dodávateľov do jedného areálu, o ktorom sa uvažovalo v Dubnici nad Váhom. Bude tam síce priemyselný park, no nielen pre dodávateľov Kie. V Dubnici bude pre juhokórejskú automobilku vyrábať dielce slovensko-kórejská firma, na ktorej založení sa dohodla spoločnosť Matador -- Inalfa a firma DongWon Metal. Bude vyrábať rámy dverí a ochranné bezpečnostné výstuže.
"Z primárnych dodávateľov Kia Motors -- ide približne o desiatku prevažne kórejských spoločností -- si veľká väčšina už vybrala lokality, kde budú pôsobiť. Už pracujeme na príprave investičných zmlúv," povedal Žember, zatiaľ však odmietol zverejniť, kde to bude. Najväčší subdodávateľ Hyundai Mobis začal začiatkom marca na 65-hektárovom pozemku pri Žiline stavať jeden z najmodernejších závodov na svete, ktorý by mal byť dokončený do júla 2006.

Aj Kia Motors je skúpa na slovo
Ani Kia Motors zatiaľ nechce príliš hovoriť o svojich subdodávateľoch. Jej hovorca Dušan Dvořák len zopakoval, že medzi hlavnými dodávateľmi budú DongWon Metal, Sewon ECS, Arvin-Meritor a Johnson Controls. Juhokórejská firma Sewon ECS bude elektrické káble a káblové zväzky vyrábať v Lednických Rovniach, kde už na 6-hektárovom pozemku začala stavať výrobno-montážnu halu, pričom v novembri by mal byť závod dokončený. Americká spoločnosť Johnson Controls začala výstavbu závodu na výrobu penových výplní do autosedačiek v Lučenci. Arvin-Meritor, prvý český dodávateľ komponentov pre žilinský závod, bude vyrábať dverové moduly. Ako dodávateľ pre Kiu sa prezentoval aj francúzsky výrobca automobilových komponentov Valeo, ktorý pripravuje výstavbu nového závodu v priemyselnom parku Pereš v Košiciach.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 04:09