Ministri dopravy alebo ich zástupcovia zo štyroch stredoeurópskych krajín vrátane Slovenska na dnešnej schôdzke v Bratislave podporili projekt prepojenia Českej republiky, Slovenska, Maďarska a Poľska vysokorýchlostnou železnicou. Novinárom to po rokovaní povedal minister dopravy Arpád Érsek.
Vysokorýchlostnú trať označil za prioritu aj český minister Vladimír Kremlík, ktorý sa na stretnutí zúčastnil. Ministri sa tiež vyslovili proti kráteniu peňazí na cestnú infraštruktúru v budúcom rozpočtovom období EÚ.
"Všetky štyri krajiny sú s tým (projektom vysokorýchlostnej železnice) stotožnené. Odborné komisie už začali konať. Ďalším krokom je štúdia uskutočniteľnosti projektu," uviedol Érsek. Dodal, že plánovaná vysokorýchlostná železnica by mala spojiť Budapešť, Bratislavu, Brno a Varšavu.
Pripravovaná trať podľa Érseka umožní jazdu vlakov s rýchlosťou 300 kilometrov za hodinu, čo by výrazne zrýchlilo vlakovú dopravu medzi spomínanými krajinami. "Budeme konkurovať leteckej doprave. Pôjde o úplne novú trať," povedal Érsek.
Odhad nákladov na vybudovanie nového železničného prepojenia stanovuje štúdia uskutočniteľnosti, zúčastnené krajiny chcú na projekt žiadať príspevok z európskych fondov.
"Problematika vysokorýchlostných tratí je aj pre mňa v Českej republike prioritou," uviedol na tlačovej konferencii Kremlík.
Zástupcovia zúčastnených krajín sa tiež vyslovili proti zníženiu objemu peňazí na cestnú infraštruktúru v európskych fondoch na budúce sedemročné rozpočtové obdobie EÚ, teda na roky 2021 až 2027. "Budeme bojovať za to, aby sme dostali peniaze aspoň na úrovni súčasného obdobia," povedal Érsek po rokovaní s kolegami z krajín V4, ktorej Slovensko teraz predsedá.
Slovenský minister dopravy sa tiež vyslovil za urýchlenie možnosti cezhraničného vymáhania pokút za nezaplatené poplatky za použitie cestnej siete. V EÚ v súčasnosti neexistuje spoločný postup pri trestaní napríklad vodičov osobných vozidiel, ktorí v inej členskej krajine Únie jazdili po diaľnici bez zakúpenej diaľničné známky.