Na úvod osobná skúsenosť. Keď človek vystúpi na Železničnej stanici Vinohrady, veľmi rýchlo sa presvedčí, prečo je považovaná za jednu z najhorších na Slovensku. Chystáte okrem opráv aj jej zásadnejšiu rekonštrukciu?
S rekonštrukciou stanice Vinohrady sme začali. Rozpočet je 370-tisíc eur, zahŕňa prestavbu nástupíšť a, samozrejme, aj opravu staničnej budovy. Je to kvôli skultúrneniu cestovania po tejto trati.
Všeobecne, železničné stanice sú prvým kontaktom cestujúceho so železničnou prepravou. Ste spokojný s ich stavom?
V rámci našich možností pripravujeme rekonštrukciu staničných budov po celom Slovensku. Samozrejme, sú niektoré stanice, ktoré nie sú využívané. A sú aj systémovo demolované. Ale tie v najvážnejšom stave rekonštruujeme. V súčasnosti sa pripravuje oprava veľkých staníc, ako je napríklad Zvolen, začne sa s realizáciou rekonštrukcie v Rimavskej Sobote. V rámci finančných možností robíme aj drobné úpravy, momentálne medzi Bratislavou a Komárnom.
Čo to znamená v praxi?
Sú to finančne nenáročné opravy a slúžia najmä na opravu fasády, okien a najviac deformovaných častí budov. Treba povedať jednu vec: časť priestorov staníc je v zmysle zákona o dráhach servisnými zariadeniami, a teda prevádzkovanie staníc a ich obnova nie je hradená plne z rozpočtu verejnej správy. Preto sú tieto náklady financované zo zdrojov ŽSR, neplynú z rozpočtu verejnej správy. Rýchlosť obnovy staníc je teda priamo úmerná výške zdrojov.
Zrejme najznámejšia stanica na Slovensku, na rekonštrukciu ktorej sa čaká roky, je Hlavná stanica v Bratislave. Minister Árpád Ersék pre HN povedal, že neverí oprave do roku 2030. Aké sú vaše plány?
Pred majstrovstvami sveta v hokeji sa úspešne a načas dokončila malá rekonštrukcia. Tá zahŕňala opravu exteriérov, ako aj interiérov, čistenie podhľadov, výmenu svietidiel, úpravu svetlíkov, nové polepy a fólie na ok...
Zostáva vám 85% na dočítanie.