Imidž IT sektora na Slovensku: firmy takmer úplne závislé od veľkých štátnych tendrov. Súhlasíte?
Štát bol v istých obdobiach určite najväčším zákazníkom IT sektora. Treba však povedať, že ako zákazník je nesmierne volatilný. Zatiaľ čo pri súkromnom sektore sa dá predpokladať, aké budú zákazky a ich objemy, pri štáte nárasty či výpadky kontraktov skáču dramaticky. Zatiaľ čo napríklad rok 2015 bol z hľadiska vynaložených prostriedkov mimoriadny, nasledujúce roky boli charakterizované takmer úplnou absenciou nových projektov a zákaziek. Ak firmy aktuálne majú nejaké štátne zákazky, tak sú to väčšinou prevádzkové, servisné zmluvy či údržba.
Ale zas v minulosti tu boli megatendre. Objemy peňazí, ktoré sa točili v nich, sa asi nedajú porovnať s tými v súkromnom sektore.
Áno, boli rádovo vyššie.
Pred štyrmi rokmi Michal Truban napísal blog, v ktorom upozornil, ako funguje prideľovanie IT zákaziek v štáte. V zásade išlo o ponuku tendra, ušitého na mieru. Vy ste sa s niečím podobným stretli?
Pripúšťam, že niektoré súťaže sa môžu takto javiť.
A viete o tom, že by sa takéto prípady vo všeobecnosti diali? Teda že by niektoré tendre boli šité na mieru?
Ak hovoríme o korupcii ako takej, ak by som o niečom vedel, som povinný to oznámiť. Tak ako aj Michal Truban. Zatiaľ neregistrujeme trestné oznámenia. Slovensko.digital hovorí primárne o predražených tendroch, čo je trocha iný typ problému. Aj keď niektoré médiá vytiahnu predražený tender, tak sa pri hlbšej analýze ukáže, že novinár nezapočítal niektoré dôležité položky. Napríklad service maintenance alebo prirodzené poklesy cien v priebehu rokov. Nehovorím, že niektoré tendre nemohli byť predražené. Pri kritizovaných prípadoch som sa však nestretol s tým, že by niekto položil na stôl reálnu ponuku, za ktorú by bol ochotný danú zákazku realizovať.
V akom zmysle nikto neprišiel s inou ponukou?
Myslím tým v rámci súťaže, lebo iba vtedy je to validné. Do tendra idete totiž s rizikom, že ak ho vyhráte s podhodnotenou cenou, je vašou zodpovednosťou a stratou, ak sa vám to nepodarí dodať. Všetko iné je len jalová diskusia, ktorá nemá až takú veľkú hodnotu. Ak ex post vyhlasujete, že by ste to vedeli urobiť lacnejšie, tak to môže byť neznalosť veci, marketing, snaha uškodiť víťazovi – konkurencii alebo čokoľvek iné.
V minulosti sa hovorilo, že marže v IT sektore sa začínajú pri 30 percentách a môžu sa vyšplhať rádovo veľmi vysoko. Aké sú aktuálne?
Reálnejšie čísla sú 20 až 25 percent. Tie sa podarí dosiahnuť pri niektorých službových biznisoch. Pri hardvérových biznisoch už neplatí ani to.
Vráťme sa k otázke vopred vybraných víťazov....
Zostáva vám 85% na dočítanie.