Posledné vzorky pôdy z násypov D4/R7 potvrdili výskyt nepovolených látok.
V troch vzorkách posledného testovania sa vyskytoval azbest, ktorý síce po zakopaní do zeme neohrozuje zdravie ľudí, avšak manipulácia s ním je nebezpečná a nemal byť použitý pod diaľnicou.
Informoval o tom v stredu rezort dopravy s tým, že podnikne kroky, aby bol nepovolený materiál zo stavby odstránený.
„Vždy som veľmi jasne a transparentne komunikoval, že všetky diaľnice musia spĺňať nielen technické, ale aj environmentálne kritériá. Preto som dal urobiť viacero testovaní napriek tomu, že koncesionár tvrdí, že je všetko v poriadku. Podnikneme všetky potrebné kroky, aby v násypoch diaľnice neostal žiadny nebezpečný materiál. Koncesionár to musí zabezpečiť na vlastné náklady,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.
Rezort vyzýva na odvoz materiálu
Na základe výsledkov testov ministerstvo vyzvalo koncesionára, aby bezodkladne odviezol všetok kontaminovaný materiál a nahradil ho nezávadným.
Ministerstvo uvádza, že v prípade by mal konať aj Nezávislý dozor, ktorý je podľa rezortu povinný vysvetliť, ako je možné, že takýto odpad neidentifikoval a neinformoval o ňom.
"Podľa dostupných údajov sa problém týka relatívne krátkeho úseku diaľnice pri Jarovciach a je možné kontaminovanú zeminu odviesť a nahradiť ju kvalitnými materiálmi," uvádza vo vyhlásení rezort dopravy.
Toto riešenie podľa ministerstva nemusí mať dopad ani na finálny termín otvorenia diaľnice, ak bude realizované včas.
Prvé výsledky nevykázali kontamináciu
Spoločnosť D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom projektu uviedla, že podnikne potrebné opatrenia. Recyklovaný materiál bol podľa stavebníka zakúpený len od jedného dodávateľa a použitý bol približne na 500 metrov dlhom úseku diaľnice D4.
"Ministerstvo nás požiadalo, aby sme do piatich dní odpovedali na správu. Obratom sme ich naším listom požiadali o predĺženie lehoty, pretože správa laboratória ministerstva dopravy je rozsiahla - 180 strán - a potrebujeme viac času na to, aby sme ju podrobne preštudovali," skonštatovala spoločnosť D4R7 Construction.
Stavebník priblížil, že približne na 500 metroch úseku diaľnice D4 sa v troch vzorkách nachádzali jednotlivé časti materiálu, ktoré mohli pochádzať z vodovodných potrubí, rozbitých brzdových platničiek z motorových vozidiel, azbestových betónových panelov alebo podobných častí a mohli obsahovať azbestové vlákna.
Zdôraznil, že prvé výsledky testov nevykázali žiadnu toxickú, environmentálnu alebo zdravie ohrozujúcu kontamináciu.
Materiál bol zakúpený "v dobrej viere"
Materiál mal pochádzať z tzv. "smetného kopca" v bratislavskej Petržalke a bol zabudovaný do telesa diaľnice pred viac ako rokom. Použitý bol približne na 500 metrov dlhom úseku číslo 1 v kilometri 0,8 a kilometri 1,3 diaľnice D4.
Generálny riaditeľ D4R7 Construction Juan José Bregel poznamenal, že recyklovaný stavebný materiál bol zakúpený od jediného dodávateľa "v dobrej viere, že spĺňa všetky zákonné požiadavky".
Materiály obsahujúce azbest podľa neho priamo neohrozujú zdravie alebo životné prostredie, sú však klasifikované ako nebezpečný odpad a mali by byť odborne zlikvidované.
"Náš dodávateľ by si toho mal byť vedomý a je za to zodpovedný. Bez ohľadu na to sme včera informovali ministerstvo dopravy, že v súčinnosti s nimi podnikneme čo najrýchlejšie všetky potrebné opatrenia, aby sme zabezpečili bezpečnosť ľudí a životného prostredia počas výstavby a prevádzky D4R7," uistil Bregel.
V ďalšom kroku spoločnosť podrobne zhodnotí výsledky dvoch nezávislých laboratórií a v spolupráci s verejným obstarávateľom a ďalšími nezávislými odborníkmi urýchlene rozhodne, ako bude ďalej postupovať s nájdeným materiálom obsahujúcim azbest.
"Sme presvedčení, že vzniknutú situáciu na 500 metroch z celkových 59 kilometrov diaľnice dostaneme rýchlo a natrvalo pod kontrolu," vyhlásil stavebník.
Kritika od opozície
Situáciu na stavbe D4/R7 dlhodobo kritizuje opozícia. Podľa poslanca OĽaNO Jána Marosza nemožno káble, igelity a kusy azbestu používať na výstavbu diaľnice pod zámienkou, že ide o recyklát.
„Kompetentní sa teraz tvária prekvapene a zisťujú, že pôda je kontaminovaná. Pýtame sa, kde boli doteraz? Prečo od začiatku nemal štát dohľad nad týmto dielom? Minister dopravy Árpád Érsek sa spoliehal na tzv. nezávislý stavebný dozor, ktorého ale platí zhotoviteľ," uviedol vo svojom vyhlásení Marosz.