Minister dopravy Árpád Érsek vypravil prvý obnovený IC vlak v decembri minulého roka.Pavol Funtál
StoryEditor

Érsekov rezort spúšťa liberalizáciu na železnici. Oznámil historicky prvú trať, o ktorú sa bude súťažiť

07.08.2019, 09:59
Autor:
TASRTASR
Ministerstvo dopravy si od liberalizácie sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

Rezort dopravy spúšťa dlho očakávanú liberalizáciu železničných tratí. Historicky prvou traťou, o ktorú môžu dopravcovia súťažiť v transparentnej súťaži, je 21 kilometrov dlhá regionálna trať Žilina – Rajec.

​Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas 10 rokov.

Ministerstvo dopravy a výstavby si od liberalizácie sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach a predovšetkým lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

"Liberalizácia na našich železniciach je jednou z priorít, o ktoré som sa usiloval. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a vyššiu kvalitu cestovania. Som veľmi rád, že dnes tento proces spúšťame a budem sa tešiť na kvalitné služby pre ľudí," poznamenal minister dopravy Árpád Érsek.

Ako priblížila hovorkyňa rezortu Karolína Ducká, oznámenie o zámere spustiť súťaž na trať Žilina – Rajec zverejnil rezort dopravy v súlade s pravidlami Európskej komisie minimálne rok vopred v Európskom vestníku.

Poskytol tak základnú informáciu pre potenciálnych záujemcov, aby sa mohli pripraviť. Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži je 30 dní od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.

Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy. Následne dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady.

Ich obsahom bude podľa hovorkyne samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky. V prípade trate Žilina – Rajec je zámerom, aby dopravca začal obsluhu 21-kilometrovej trate od februára 2020.

Trať Žilina – Rajec je prvou z troch plánovaných tratí, ktoré budú ponúknuté do verejnej súťaže. Postupne budú nasledovať úseky Bratislava – Komárno a Košice - Moldava nad Bodvou.

"Všetky patria z hľadiska každodenného cestovania k tratiam, ktoré majú potenciál do budúcnosti. Skúsenosti z prvých súťaží chce štát využiť pri rozhodovaní o ďalšom postupe liberalizácie, teda akým smerom sa uberať a s akým balíkom tratí, s cieľom zabezpečiť kvalitnú a dostupnú železničnú dopravu na Slovensku," skonštatovala Ducká.

01 - Modified: 2025-12-04 17:30:00 - Feat.: - Title: Zabudnite na tanky. Európa potrebuje pre vojnu s Ruskom železnicu k Baltu 02 - Modified: 2025-12-03 16:46:48 - Feat.: - Title: Miliardy do európskeho systému aj výhradná prevádzka ako v Česku. Ráž ukázal opatrenia po vlakových zrážkach 03 - Modified: 2025-12-04 07:04:49 - Feat.: - Title: Bez rozšírenia cesty skolabuje doprava, varuje starosta. V plánoch k národnej nemocnici nastala zmena 04 - Modified: 2025-12-05 12:08:15 - Feat.: - Title: Zákaz predaja „spaľovákov“ nakoniec nemusí platiť. V hre sú rôzne výnimky 05 - Modified: 2025-12-02 14:16:21 - Feat.: - Title: Bývalý šéf železníc Bednárik sa v Prahe ospravedlnil za svoju češtinu. Prekvapil Pavla, požiada o občianstvo
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 16:50