Vymáhanie pohľadávok od čiernych pasažierov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach smeruje na súd a do rúk polície.
Spoločnosť OutClaim, ktorá sa mu venovala takmer rok, žiada od Dopravného podniku mesta Košíc vyše 43-miliónové odškodné. Ten považuje nárok za neopodstatnený a fiktívny.
Vymáhač podal žalobu na Európsky rozhodcovský súd v Košiciach a návrh na vydanie predbežného opatrenia. Žiada uhradenie škody, ktorú mu mal údajným protizmluvným konaním spôsobiť a chce, aby mu súd zakázal nakladať s financiami na účtoch. Dopraváci sa bránia, že škodu nepreukázal a keby to aj urobil, tak ju nezavinil dopravný podnik. Žiadajú tiež, aby v spore rozhodoval všeobecný súd a na firmu OutClaim podali trestné oznámenie.
Škodili si vraj sami
V stanovisku pre HN uviedli, že firma sa zaviazala uhrádzať všetky trovy spojené s vymáhaním a so súdnym konaním. No túto povinnosť si nesplnila, a ak tým vznikla škoda, tak len jej vlastnou vinou. "Považujeme za nehoráznu skutočnosť, ak subjekt zodpovedný za správu a vymáhanie našich pohľadávok si nárokuje fiktívnu škodu, ktorá vznikla práve jeho protiprávnym konaním. Rozsah a mieru jeho protiprávneho konania a stupeň spoločenskej nebezpečnosti ponechávame na preskúmanie orgánom činným v trestnom konaní," tvrdí vedenie dopravného podniku.
Odškodné, ktoré chce OutClaim, pozostáva zo zmluvnej pokuty za vyše sedemstotisíc korún, zo 16-miliónových nákladov za právne služby a z 27-miliónovej sankcie. Tú údajne musel uhradiť za jednostranné zrušenie zmluvy so zriaďovateľom rozhodcovského súdu, ktorý mal čiernych pasažierov riešiť. Vyplývalo to z rozhodcovskej doložky, ktorá bola súčasťou zmluvy medzi OutClaimom a dopravným podnikom.
Vymáhanie údajne fungovalo
Firma OutClaim zvíťazila pred dvoma rokmi vo verejnej súťaži a začala pre dopravný podnik vymáhať pokuty. Ten po roku od zmluvy odstúpil a označil ju za neplatnú. Dôvodom bola nespokojnosť s vymáhaním. Práve náklady, nedostatok financií na vymáhanie a rastúci balík pohľadávok, ktorý sa blížil k sedemdesiatim miliónom, boli dôvodmi, prečo sa ho dopravný podnik rozhodol odovzdať do súkromných rúk. Vymáhač prevzal od dopravného podniku viac ako 12-tisíc pohľadávok v hodnote vyše 12 miliónov korún, ale zinkasoval za ne iba 24-tisíc. Zvyšných asi 700-tisíc korún prišlo na účet dopravákov od tých pasažierov, čo sa rozhodli dodatočne pokuty sami zaplatiť, aby sa vyhli súdu. Alexandra Kvietková, projektová manažérka firmy OutClaim, si myslí, že vymáhanie fungovalo a podnik bol pri nulových nákladoch ziskový. Spoluprácu však zrušil, čím znemožnil dokončiť firme deblokácie a vážne ju poškodil, tvrdí. Podľa viacerých právnych autorít však projekt krachol, lebo rozhodcovský súd, ktorý mal vymáhania riešiť, sa ukázal ako nepríslušný na takúto činnosť, na rozdiel od všeobecných súdov. Aby to vyšlo, musel by mať podpísanú dohodu s každým čiernym pasažierom zvlášť, a to sa nikdy nestalo.
Použili osvedčený trik
Kľúčovým v kauze sa ukazuje práve Európsky rozhodcovský súd a zmluvná rozhodcovská doložka, ktorá odkazuje riešenie sporov na súd. Spoločnosť OutClaim je totiž prepojená s Európskym rozhodcovským súdom v Košiciach, jeho zriaďovateľom Mediačným a arbitrážnym centrom a firmou Daniel. J. Kratky Consulting House. V ich pozadí stojí jedna a tá istá osoba. Rovnomenný právnik, známy z káuz Penta verzus Novoker či sklárne Slovglass. Ten napríklad podobný trik, ako pri dopravnom podniku, poistku cez košický rozhodcovský súd pre prípad zmluvných kolízií, využil aj pri svojich právnych a poradenských službách v poltárskych sklárňach, od ktorých si nechal vyplatiť po akcionárskych turbulenciách niekoľko miliónov korún.
Chceli od neplatičov milióny
Niektorí Košičania si myslia, že kauza má aj politicko-klientelistické pozadie, keďže Kratky je zakladateľom arbitrážneho centra i košického rozhodcovského súdu a jeho spolupracovníkom bol mestský poslanec Igor Laskovský, šéf klubu SDKÚ. V čase podpisu zmluvy o vymáhaní pohľadávok i dodatkov k nej, ovládala strana spolu s koaličnými partnermi cez svojich nominantov orgány dopravného podniku. Podľa dobre informovaného zdroja malo byť vymáhanie lukratívnym biznisom. Skladať sa naň mali čierni pasažieri. Za jednu deblokovanú pohľadávku plánoval vymáhač cez rozhodcovský súd vyinkasovať asi osemtisíc korún, čo je takmer trikrát viac ako pri všeobecnom súde. Z nich by vrátil dopravnému podniku cenu lístka a pokutu tisíc korún. Ročne je v Košiciach prichytených okolo 25-tisíc takýchto cestujúcich, pričom pokuty sa súdnou cestou vymáhajú v priemere od viac ako dvoch tretín z nich. Dosiaľ ich získaval cestou zmluvných advokátov s približne vyrovnanými nákladmi a výnosmi na úrovni asi desiatich miliónov korún.