Čína je pre slovenských podnikateľov šancou na rozvoj ich podnikania. V krajine, ktorá ponúka približne 1,5-miliardový trh, sa usilujú presadiť štáty takmer z celého sveta a Slovensko nemôže zostať bokom.
"Záujem o spoluprácu s krajinami strednej a východnej Európy medzi čínskymi spoločnosťami je," povedal v pondelok po prílete do Číny podpredseda vlády pre rozvoj informatizácie a investícií Richard Raši. Vicepremiéra sprevádzajú na jeho pracovnej ceste viac ako dve desiatky zástupcov slovenských inovatívnych firiem.
"Aj keď sa to nie každému bude počúvať príjemne, Čína je v nových technológiách svetovým lídrom," poznamenal Raši, podľa ktorého však Čína nevie ani v týchto technológiách preniknúť na trh EÚ bez európskych partnerov. "Práve tieto firmy dávajú výrobkom punc serióznosti, a preto aj malé firmy zo Slovenska majú možnosť sa na čínskom trhu uplatniť," dodal Raši.
Čína si stanovila pre strednú a východnú Európu špeciálnu stratégiu a chce s krajinami tohto regiónu spolupracovať. Tieto krajiny vrátane Slovenska považuje Čína za vstupnú bránu do EÚ, niekedy aj preto, aby svoje výrobky finalizovala priamo v Európe. Tým tieto výrobky automaticky získavajú značku EÚ a otvára sa im trh bez zbytočných bariér.
Podľa vicepremiéra však majú čo ponúknuť aj slovenské firmy Číne. "Aj v krajine, ako je Slovensko, je množstvo firiem, ktoré majú obrovský inovačný potenciál a Čína ich vyhľadáva ako partnerov," povedal vicepremiér. Slovenské firmy majú často unikátne riešenia, ale na to, aby sa z nich stali globálni hráči, potrebujú nájsť silného partnera.
"Keby našli partnera na čínskom trhu, tak sa z malej slovenskej firmy stane hráč, ktorý vie ponúknuť produkt na trh s 1,5 miliardou obyvateľov," uviedol Raši
Čína je však podľa neho špecifický trh, ktorý potrebuje k uskutočneniu kontraktu aj určitú vládnu garanciu.
"To znamená, že keď sú firmy súčasťou našej delegácie, dáva to pre ich potenciálnych partnerov v Číne istú garanciu toho, že sú to firmy seriózne a že neprídu do Číny, aby čínskych partnerov oklamali," dodal Raši.