Úverová kríza a prepad na trhu s bývaním ohrozujú vianočnú nákupnú sezónu, ktorá je zároveň dôležitejšia ako kedykoľvek predtým.
Pre maloobchodnú brandžu začínajú najdôležitejšie týždne roka už tradične v piatok po Dni vďakyvzdania. Experti však vzhľadom na úverovú krízu prognózujú najhoršiu vianočnú sezónu za ostatné roky. Americkí spotrebitelia majú totiž k dispozícii menej peňazí ako v minulých rokoch. Príčinou je kríza na trhu s bývaním, zhoršenie podmienok na úverovom trhu a vysoké ceny benzínu i potravín. Celý rad maloobchodných sietí už v uplynulom 3. kvartáli ohlásil nízke tržby a zisky. Znížili tiež svoje očakávania týkajúce sa nadchádzajúcich mesiacov.
Podľa prvých odhadov tržby pri štarte vianočnej sezóny medziročne prekvapivo vzrástli o 8 %. Brandža sa však stále obáva, či sa rast potvrdí a vydrží aj v nasledujúcich týždňoch.
Strach z najmenšieho rastu tržieb za ostatné roky prinútil maloobchody, aby v piatok, ktorý sa tradične nazýva Čierny piatok (Black Friday), rekordne skoro otvorili predajne a ponúkli výrazné zľavy. Po celých USA aj napriek zime strávili ľudia v radoch noc pred obchodmi. Na prvých totiž čakajú zľavy až vo výške 75 %.
"Potrebujeme agresívne zľavy, aby sme pritiahli masy," povedal šéf maloobchodných reťazcov Macy's a Bloomingdales Terry Lundgren. Lukratívne zľavy boli väčšinou rýchlo vypredané. K hlavným predajným artiklom tento rok patria herné konzoly, televízory, navigačné prístroje, hračky, zimné oblečenie a stále populárnejšie darčekové poukážky. "Počasie je ideálne," uviedol Lundgren. O ďalšie tržby by sa mohli postarať turisti z celého sveta. Silné euro spoločne so zľavami a stále pomerne nízke ceny high-tech a texasiek zatraktívňujú pre Európana americký tovar.
Hlavnou príčinou cenovej vojny je podľa expertov fakt, že maloobchody si ešte pred augustom, kedy vypukla úverová kríza, objednali príliš veľa vianočného tovaru. Spotrebiteľom však pre konjunkturálne problémy a vysoké ceny ropy chýbajú peniaze. "Tento rok si môžeme dovoliť pre deti nakupovať iba v mimoriadnych zľavách," uviedol 37-ročný úradník z New Jersey v tlačenici pred hračkárskym obchodom Toys-R-Us.
Podľa optimistov však Američania na darčekoch šetriť nebudú. Míňanie peňazí podľa nich zodpovedá americkej mentalite ešte viac ako ich zarábanie.
Informovala o tom agentúra DPA.