StoryEditor

Podiel hypermarketov stúpa

16.04.2003, 00:00

Trhový podiel hypermarketov na Slovensku z roka na rok výrazne rastie. Zvyšuje sa aj počet ľudí, ktorí tento typ predajne preferujú. Ak v roku 2000 mali hypermarkety trojpercentný podiel na trhu s rýchloobrátkovým tovarom, o rok neskôr sa zvýšil na sedem a vlani až na trinásť percent. V roku 2001 v hypermarketoch aspoň raz nakúpilo 53 percent občanov, o rok neskôr sa ich podiel zvýšil už na 66,6 percenta.
Podľa Márie Boťanskej z GfK Slovakia stúpla aj frekvencia nákupov v hypermarketoch, stále je však podstatne nižšia ako v Česku. Medziročne sa zvyšuje, aj keď menej výrazne, aj trhový podiel supermarketov. "Pokles, naopak, zaznamenávajú obchodné domy, samoobsluhy s jednou alebo dvoma pokladňami a malé obchodíky," konštatuje Boťanská. Súčasne s tým, ako rastie trhový podiel hypermarketov a supermarketov, sa zvyšuje aj trhový podiel obchodných reťazcov, ktoré tento typ predajní prevádzkujú. Pod zvýšenie trhového podielu hypermarketov Tesco z dvoch percent v roku 2001 na vlaňajších šesť percent sa podľa Boťanskej čiastočne podpísal odlev zákazníkov z obchodných domov k hypermarketom . Zatiaľ čo Carrefour si udržuje svoj dvojpercentný podiel na trhu, reťazce Jednota, Billa a Kaufland svoj podiel neustále zvyšujú.
Počet nákupov jednej domácnosti za rok
Typ predajne 2001 2002
hypermarkety 15,3 19,3
supermarkety (viac ako 3 pokladne) 63,5 63,7
malé samoobsluhy 74 73
obchodné domy 14,8 13
pultové predajne 32,3 30,6
diskontné predajne 25,3 24,7
cash & carry 6,2 6,1
drogérie 9,8 10
iné 18,2 15,3
Zdroj GfK Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. jún 2024 03:41