Prevádzkovateľ lyžiarskych stredísk Tatry mountain resorts (TMR,) a. s., vo štvrtok predstavil na tlačovej konferencii dva projekty, ktorými chce rozšíriť kapacitu strediska v Tatranskej Lomnici. Jedným je výmena technického zariadenia v lokalite Čučoriedky a zároveň znovuoživenie strediska Jamy.
Vedúci strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský uviedol, že prvý z menovaných projektov je menej komplikovaný a vyžiada si prípravu zhruba tri roky a investíciu vo výške cca sedem miliónov eur.
Záujem o Tatry rastie
Jamy sú o čosi komplikovanejšie a spoločnosť predpokladá, že samotný prípravný proces, v prípade kladných stanovísk aj výstavba, potrvá šesť až sedem rokov a vyžiada si ďalších 15 až 16 miliónov eur.
Podľa predsedu predstavenstva TMR Bohuša Hlavatého súvisia tieto zámery s rastúcim záujmom o Tatranskú Lomnicu. „Zaznamenali sme nárast tržieb ubytovateľov o takmer 17 percent, v regióne bola najlepšia sezóna za desať rokov a medziročný nárast domácich turistov je na úrovni 16 percent, čo je v praxi o 600-tisíc návštevníkov viac. Slováci uprednostňujú lyžovačku na Slovensku pred zahraničím, 18 percent slovenskej populácie lyžuje alebo snouborduje a je predpoklad, že tento trend bude ešte rásť,“ skonštatoval Hlavatý a zároveň upozornil, že poslednú výstavbu realizovali v stredisku pred siedmimi rokmi, keď vybudovali kabínkovú lanovku na Skalnaté pleso.
Spoločnosť si vypracovala aj prieskum medzi svojimi zákazníkmi, z ktorého vyplýva, že až 61 percent z viac ako 2500 oslovených respondentov súhlasí s rozšírením kapacity strediska.
„V Tatranskej Lomnici sme zaznamenali stúpajúci záujem zo strany začiatočníkov, ročne u nás kurzy absolvuje 12-tisíc žiakov. Stúpajúca návštevnosť spôsobuje dopravné kolapsy, hnev domácich i hostí, je tiež nerovnomerné rozloženie lyžiarov v stredisku, najviac kolízií je práve medzi stanicou Štart a Tatranskou Lomnicou a stále bojujeme aj s nedostatkom parkovacích miest,“ upozornil Slavkovský.
Budovať chcú aj lanovku
V lokalite Čučoriedky je v súčasnosti fixná lanová dráha a táto časť strediska nie je lyžiarmi až tak využívaná. Zmeniť to má vybudovanie novej 6-sedačkovej lanovky, ktorej prepravná rýchlosť by sa pri zachovaní súčasnej kapacity zdvojnásobila.
V prípade obnovenia lyžiarskych kapacít Jamy ráta investor s vybudovaním dvoch 6-sedačkových lanoviek, parkovacej plochy medzi Tatranskou elektrickou železnicou (TEŽ) a Cestou Slobody s viac ako 600 parkovacími miestami, lávkou pre peších ponad cestu a novou multifunkčnou budovou s pokladnicami a WC.
„Ide o riešenie, ktoré by pomohlo zlepšiť dopravnú situáciu odklonením dopravy, ráta sa s novým nástupným miestom priamo z TEŽ, prepojením tratí s existujúcimi zjazdovkami, a tiež by sme eliminovali tzv. výlukové dni, keďže na Jamách sú svahy odolnejšie voči vetru,“ objasnil Slavkovský. V tejto časti strediska, ktoré bolo zatvorené v roku 1986, resp. v roku 2010, by pribudlo viac ako 3,8 kilometra zjazdoviek.