Vysvetlenie pre odpoveď NIE, väčšinou nemôže spôsobiť nehodu:
Patrick Smith vo svojej knihe opisuje turbulencie z pohľadu, ktoré bude poznať úplná väčšina lietajúcich cestujúcich. Môžu byť otravné aj nepríjemné, ale nehodu nespôsobia.
Turbulencie sú pre každého, vrátane posádky, obťažujúce príťažou, avšak sú normálne. Lepšie výraz skrátka neexistuje. Z pohľadu pilota sú turbulencie problémom kvôli obmedzeniu komfortu, nie kvôli obmedzeniu bezpečnosti. Keď pilot mení výšku letu a snaží sa nájsť priaznivejšie podmienky, robí to predovšetkým v záujme pohodlia cestujúcich. Piloti nemajú strach, že by lietadlu spadli krídla, len sa snažia, aby sa zákazníci cítili uvoľnene a príjemne a aby káva zostala tam, kde má.
Lietadlá sú konštruované tak, aby odolali obrovskému náporu. Musia spĺňať prísne limity stanovené pre kladné aj záporné preťaženie. S turbulenciou, ktorá by bola taká silná, že by dokázala odtrhnúť motor alebo ohnúť nosník krídla, sa za celý život nestretne ani človek, ktorý cestuje naozaj veľmi často - teda ani pilot.
Výška, náklon a sklon lietadla sa počas turbulencie mení len mierne - v pilotnej kabíne vidíme len takmer neviditeľné zakolísania na výškomere - a dopravné lietadlá majú navyše zabudovanú funkciu, ktorú piloti poznajú pod názvom "pozitívna stabilita". Ak sa lietadlo vychýli zo svojej pôvodnej polohy, prirodzene sa do nej sámo vráti.
Spomínam si, ako sme raz v noci počas letu do Európy približne v polovici cesty nad Atlantikom vleteli do oblasti s nezvyčajne drsnými podmienkami. Bol tam presne ten typ turbulencií, o akých ľudia rozprávajú svojim priateľom. Objavili sa nečakane, trvali niekoľko minút a boli také zlé, že sa v uličkách prevrátili vozíky s občerstvením. Keď bola situácia najhoršia a až do kokpitu sme počuli rinčanie padajúcich tanierov, spomenul som si na e-mail od jedného čitateľa. Pýtal sa ma, k akej veľkej zmene výšky dochádza v podobných situáciách.
O koľko stôp či metrov sa v skutočnosti lietadlo prepadne, vystúpi alebo vychýli do strán? Pozorne som sledoval výškomer. A videl som, že vychýlenie v žiadnom smere nepresiahlo štyridsať stôp (dvanásť metrov). Po väčšinu času to bolo desať, maximálne dvadsať stôp (tri, maximálne šesť metrov). Zmena kurzu - teda smeru, kam mierila špička lietadla - bola nepoznateľná. Dokážem si predstaviť, že niektorí cestujúci to videli inak a drsné podmienky výrazne zveličovali. "Za dve sekundy sme sa prepadli skoro o tri tisícky stôp!" (900 metrov).
V podobných situáciách piloti spomalia na stanovenú "rýchlosť vletu do turbulencie", čím sa zaručí ochrana proti vibráciám a trepaniu vo vysokých rýchlostiach (viac sa nepýtajte) a predíde sa riziku poškodenia rámu lietadla. Predpísaná rýchlosť sa však blíži bežnej cestovnej rýchlosti, takže cestujúci zo svojho sedadla pravdepodobne zníženie rýchlosti ani nezaznamenajú.
Piloti tiež môžu požiadať o prechod do nižšej alebo vyššej letovej hladiny, prípadne o zmenu trasy. Možno si živo predstavujete, ako sa piloti v takejto situácii zapotia: kapitán rozdáva úsečne rozkazy, rukami pevne zviera riadenie a lietadlo sa nakláňa zo strany na stranu. Nič nie je vzdialenejšie pravde. Posádka s problémom toľko nezápasí, skôr sa ho snaží bez úhony prestáť. Snažiť sa bojovať so silnou turbulenciou je v skutočnosti to najhoršie, čo by mohol pilot urobiť. Niektoré systémy automatického riadenia majú pre podobné situácie špeciálny režim. Namiesto zvyšovania počtu korekčných zásahov do riadenia robí presný opak a znižuje citlivosť systému.
Piloti tiež pustí hlásenia pre cestujúcich a signál pre posádku, aby sa všetci pripútali. Ak situácia na trase vyzerá nebezpečne, piloti často vyžadujú, aby sa usadil aj palubný personál. Predpovedať, kde, kedy a ako silné turbulencie nastanú, je skôr umenie než veda. Orientujeme sa podľa predpovedných máp, výstupov z radaru a tiež podľa aktuálnych informácií od posádok ostatných lietadiel, ktoré bývajú najužitočnejšie.
Niektoré meteorologické indikátory sú spoľahlivejšie než iné. Napríklad tie vzdúvajúce sa, ako mraky typu kumulus sú vždy predzvesťou blížiacich sa otrasov - najmä ak sa ich vrchol rozširuje do tvaru nákovy a sprevádzajú ich búrky.
Signál pre cestujúcich, aby sa pripútali, sa rozoznie tiež pri preletoch nad pohoriami a preletoch niektorými frontálnymi rozhraniami, rovnako ako pri prelete oblastí tryskového prúdenia (jet stream). Ale tu a tam sa turbulencie objavia bez varovania. Keď nás vtedy pri nočnej ceste do Európy prekvapili, mali sme informácie, že nehrozí nič viac než mierne "vlnky". Oblasťou, kde podľa pôvodnej predpovede mali byť silnejšie turbulencie, sme o niečo neskôr preleteli úplne hladko. Nikdy skrátka neviete. Keď odovzdávame informácie posádkam iných lietadiel, hodnotíme turbulencie na škále od extrémnych po slabé.
Po prelete najsilnejšími turbulenciami musia po pristátí stroj skontrolovať pracovníci údržby. Pre každý stupeň je stanovená presná definícia, ale v praxi sa turbulencie hodnotia subjektívne. Extrémne turbulencie som nikdy nezažil, ale stretávam sa s miernymi a príležitostne aj so silnými turbulenciami. Silné turbulencie ma zastihli napríklad v júli 1992, kedy som ako kapitán pilotoval pPäťnásťmiestne turbovrtuľové lietadlo.
Let na trase z Bostonu do Portlandu v štáte Maine bežne trval len dvadsaťpäť minút. Celý deň bolo horúco a v podvečer vytvorili mraky typu kumulus široký pás veží, ktoré sa týčili jedna vedľa druhej naprieč celým územím New England. Formácie boli krátke, až k vrcholu merali približne 8 000 stôp (2 438 metrov), a bol to veľmi krásny a zároveň zlovestný pohľad. Zapadajúce slnko vykreslilo na nebi jednu z najúžasnejších scenérií, aké som kedy videl. Do všetkých smerov až k horizontu sa rozprestierala záhrada plná koralovo ružových stĺpov. Boli nádherné, a ako sa neskôr ukázalo, tiež zákerné - ako malé sopky chrliace k nebu neviditeľné prúdy horúcej pary.
Vzápätí prišli mimoriadne silné otrasy, až som mal pocit, akoby som uviazol hlavou dole v lavíne. Spomínam si, že hoci som mal cez ramená pevne utiahnutý bezpečnostný pás, mal som celý čas vzpaženú ruku, aby som sa mohol zaprieť, pretože som sa bál, že by som mohol hlavou naraziť do stropu. O pár minút neskôr sme bezpečne pristáli v Portlande. Žiadne škody, žiadne zranenia.
Aby ste ma neosočili, že všetko vidím cez ružové okuliare, uznávam, že silné turbulencie môžu občas poškodiť lietadlo alebo spôsobiť zranenie cestujúcich. Pokiaľ ide o cestujúcich, potom sú to zvyčajne ľudia, ktorí spadli alebo sa udreli preto, že neboli pripútaní. V Spojených štátoch sa v dôsledku turbulencií každoročne zraní približne šesťdesiat osôb, pričom dve tretiny z tohto počtu sú letušky alebo stevardi. Zraní sa teda zhruba dvadsať cestujúcich.
Z neoficiálnych dôkazov vyplýva, že turbulencie sú jedným z sprievodných javov klimatických zmien a ich výskyt je stále častejší. Turbulencie vznikajú v závislosti od počasia a globálne otepľovanie umocňuje niektoré meteorologické javy, je teda logické, že sa s podobnými skúsenosťami, akú som zažil pri lete nad Maine, budeme stretávať oveľa častejšie.Pixabay
Pelikán žiada svojich zákazníkov o strpenie a v prípade, ak zákaznícky servis už kontaktovali, nemajú to robiť opakovane.
Predajca leteniek Pelikán sa rozhodol v reakcii na vývoj epidémie koronavírusu a obmedzenia súvisiace s ním reagovať.
Obmedzenia sa týkajú rozhodnutia amerického prezidenta Donalda Trumpa obmedziť lety z Európy do Spojených štátov, vyhlásenia mimoriadnej situácie na Slovensku a označeniu epidémie koronavírusu za globálnu pandémiu.
V Predajca leteniek žiada svojich zákazníkov o trpezlivosť pri kontaktovaní zákazníckeho servisu v súvislosti so zrušenými letmi či rezerváciami ubytovania.
"Predpoklad, že prídu ďalšie, možno ešte prísnejšie obmedzenia a dočasné preventívne opatrenia v cestovnom ruchu v globálnom meradle, sa teda výrazne zvýšil," informoval PR manažér Pelikánu Jozef Rybár.
"Sami vidíte, že pretrvávajúce šírenie vírusu núti takmer všetky vlády sveta prijímať čoraz prísnejšie opatrenia, ktoré majú výrazne negatívny vplyv na Vaše cestovateľské plány i na ekonomiky krajín," informovala v tlačovej správe šéfka Pelikánu Tatiana Ondrejková.
"Ide totiž o situáciu, na ktorú sa žiadna firma nedokáže pripraviť," povedala.
Pelikán žiada svojich zákazníkov o strpenie a v prípade, ak zákaznícky servis už kontaktovali, nemajú to robiť opakovane.
01 - Modified: 2020-03-12 09:21:06 - Feat.: 0 - Title: Rakúsko hlási prvú obeť koronavírusu. V krajine sa nakazila aj ďalšia Slovenka
02 - Modified: 2020-03-12 10:12:43 - Feat.: 0 - Title: Koronavírus neobišiel ani slávne celebrity. Tom Hanks a jeho manželka majú pozitívne výsledky
03 - Modified: 2020-03-14 16:34:52 - Feat.: 0 - Title: Koronavírus na Slovensku: Hlásia dva nové prípady, počet nakazených stúpol na 32
04 - Modified: 2020-03-12 10:30:36 - Feat.: 0 - Title: Šéf cestovky Bubo poburuje videom o koronavíruse: Hovorí, že v marci budú na Slovensku umierať ľudia
05 - Modified: 2020-03-12 11:48:53 - Feat.: 0 - Title: Poľsko hlási prvé úmrtie na koronavírus, nákaze podľahla 57-ročná žena
01 - Modified: 2024-11-18 13:38:52 - Feat.: - Title: Vo Wu-chane rozbehli nový výskum koronavírusov. U odborníkov vzbudzuje obavy
02 - Modified: 2024-10-16 13:42:26 - Feat.: - Title: Aj tebe už chýba leto? Pozreli sme sa, v ktorých európskych destináciách je stále teplo, aj koľko ťa sem budú stáť letenky
03 - Modified: 2024-10-02 14:10:34 - Feat.: - Title: Covid je na vzostupe a ďalší subvariant sa šíri ešte rýchlejšie. Čo o ňom vieme a ochránia nás vakcíny?
04 - Modified: 2024-09-18 21:31:31 - Feat.: - Title: Šíri sa nový subvariant koronavírusu, dominantný môže byť o niekoľko týždňov
05 - Modified: 2024-08-27 13:28:51 - Feat.: - Title: Prípady letného covidu stúpajú. Čo môžeme čakať na jeseň?