"Chceme si ešte vysvetliť číselné argumenty. Musíme si vyjasniť výhodnosť alebo nevýhodnosť takého balíku, aký ministerstvo dopravy pripravilo," uviedol po rokovaní vlády Vážny. Podľa neho ani stanovisko ministerstva financií nedáva negatívne stanovisko vo veci formy a postupu PPP projektov, ale hovorí o rozsahu týchto projektov. "Čiže dá sa povedať, že aj stanovisko ministerstva financií je v súlade s uznesením vlády. Podľa môjho názoru je záležitosť uzavretá, ale cítim potrebu sa ešte stretnúť s ministrom financií," podotkol Vážny.
O tom, či vláda využije projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a rýchlocesty R1 rozhodnú podľa vládneho splnomocnenca pre urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest a generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu ich tendre.
Ako na utorkovej tlačovej besede uviedol, vláda sa rozhodla pokračovať v plnení uznesení, ktoré v rámci výstavby diaľnic a rýchlostných ciest schválila a na budúci týždeň by mali byť vyhlásené tendre na prvé dva balíky projektov. "Všetky predpoklady vychádzajú z odhadov cien a teda aj výška platby za služby koncesionárovi je zatiaľ odhadom. K číslam ministerstva financií sa vrátime po odovzdaní ponúk, kedy bude výška platieb jednoznačná," vysvetlil Choma. Prvé dva balíky zahŕňajú úseky diaľnice D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia a úseky rýchlostnej cesty R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce.
Vláda teda podľa Chomu zaujme stanovisko k dopadom PPP projektov na štátny dlh a štátny rozpočet až po vyhodnotení ponúk a po vynegociovaní podmienok s budúcim koncesionárom. "Zmluva s koncesionárom pôjde pred jej podpisom na rokovanie vlády. Tu je stále priestor na dôkladné posúdenie všetkých dopadov. Kým sa totiž nedostaneme ku skutočnej trhovej hodnote výstavby diaľnic prostredníctvom PPP projektov, stále nebudeme vedieť povedať, či sú tie projekty tá správna cesta financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest," dodal Choma.
Splnomocnenec vlády hovorí, že vláda potom nemusí odsúhlasiť výstavbu diaľnic prostredníctvom PPP projektov a zruší tendre. "S týmto rizikom musí budúci koncesionár do tejto súťaže ísť," uviedol Choma. Výsledky tendra na tieto prvé dva balíky projektov by mali byť podľa neho známe na konci marca budúceho roku, pričom rokovania o podmienkach s potenciálnym koncesionárom by mali byť ukončené do mája budúceho roku.
Podľa Chomu sa po vyhodnotení tendrov na prvé dva balíky projektov vláda rozhodne, ako sa postaví aj k tretiemu balíku projektov, ktorý zahrňuje výstavbu úsekov D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Višňové - Dubná Skala.
Choma dodáva, že v rokoch 2006 až 2010 by malo byť na Slovensku odovzdaných celkovo 148,23 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest bez PPP projektov. "S PPP projektmi by to malo byť celkovo 216,28 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest," dodal Choma. Vďaka PPP projektom by sa malo na Slovensku do roku 2010 vystavať v plnom profile bez tunelov a náročných trás 68,05 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Do roku 2013 by mali koncesionári postaviť na Slovensku prostredníctvom PPP projektov celkovo 151,12 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest za 105,7 mld. Sk
StoryEditor
Vážny bude o PPP projektoch rokovať ešte s ministrom financií
Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny sa kvôli projektom PPP pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1, chce v pondelok stretnúť s ministrom financií Jánom Počiatkom.