Peter Mayer
StoryEditor

Šéf Markízy pre HN: Nový zákon škrtne tretinu produkcie. Alebo tretinu honorárov

15.02.2022, 12:27
Štát by nemal zasahovať do toho, ako máme postavené zmluvy s autormi a hercami, myslí si generálny riaditeľ televízie Markíza Matthias Settele.

Máme polovicu februára. Skúste stručne zhodnotiť štart tohto roka v televíznom, respektíve audiovizuálnom biznise.
Prvé týždne roka vždy bývajú „pomalšie“, takže sa pozeráme na ročný výhľad ako na celok. A ten vyzerá dobre, ekonomicky sme na tom robustne, máme extrémne vysoký dopyt po reklamnom priestore a kontrakty na tento rok sú, čo sa týka objemu, omnoho vyššie. Takisto sme zvyšovali ceny. Biznisovo sme teda veľmi funkční a silní. Aj čo sa týka televízie, aj čo sa týka streamovacej služby Voyo. Je naším druhým pilierom a vyvíja sa veľmi dobre. Zažívame zaujímavé obdobie tak v oblasti televíznych, ako aj streamovacích služieb.

A keď porovnáte začiatok tohto roka s prvými mesiacmi minulého?
Kým sa neskončí prvý štvrťrok, nechcem zverejňovať detaily. Hovorím iba o objemoch, ktoré zatiaľ investujú alebo plánujú investovať tento rok klienti. A tento trend je veľmi nádejný – v objeme aj cenách. Ako som povedal, rok sa začal veľmi silno.

Ktorý z tohtoročných projektov považujete biznisovo za najviac sľubný či perspektívny?
To nikto vopred nevie, dokonca ani riaditeľ. Je však dobré, že máme viacero top produktov či projektov, o ktorých verím, že zaujmú divákov. Napríklad na budúci mesiac sa začína Let's Dance. Chystáme napríklad aj veľmi sľubný seriál Svätý Max a množstvo ďalšej atraktívnej produkcie. Vopred však ťažko povedať, čo najviac zaboduje.

Posuňme sa od „produktov“, ktoré ponúkate divákovi, k procesu ich vzniku. V parlamente je novela autorského zákona, aký je váš postoj k nej?
V prvom rade si myslím, že našim autorom vyplácame spravodlivé a konkurencieschopné honoráre. Mimochodom, nedávno sme uzavreli spoluprácu s Evitou Twardzik, ktorá s nami bude spolupracovať najmä na hranej tvorbe. Návrh, ktorý je v parlamente v podobe, ako bol schválený v spoločnej správe výborov, nie je pre nás dokonalý, ale považujem ho za férový kompromis. Mám však jednu výhradu, k aktivitám niektorých poslancov, ktorí sa snažia návrh schválený vo výboroch na poslednú chvíľu meniť. Ak by prešla takto presadzovaná zmena, regulácia by bola ekonomickým nezmyslom, ktorý nepriaznivo ovplyvní tvorbu v mnohých odvetviach. Takto zmenený autorský zákon by poškodil, možno aj zdevastoval slovenský audiovizuálny priemysel najmä vzhľadom na hranú tvorbu. U nás by bola určite dotknutá výroba našich seriálov, na ktorej sa podieľajú tisíce našich spolupracovníkov.

Na základe čoho hovoríte o takomto dosahu?
Životný, ale aj ekonomický cyklus seriálu je približne 10 rokov. Počas tohto obdobia sme väčšinou schopní ponúkať ho našim divákom. Vysielame ho najprv v prime time, potom cez víkendy či počas dňa, neskôr na pridruženom kanáli. Ak zo zákona skrátime obdobie, na ktoré máme licenciu na jeho použitie, na jeden rok, no ponecháme rovnaké honoráre autorom a hercom, naše náklady vzrastú o viac ako 35 percent. Budeme mať tri možnosti, ako reagovať. Znížiť objem domácej produkcie o týchto 35 percent, čo by poškodilo ekonomiku, alebo škrtneme honoráre o 35 percent, čo by spôsobilo „povstanie“ medzi autormi a hercami. Posledná možnosť je realizovať produkcie v zahraničí. Prostredníctvom poľských, českých či maďarských produkčných firiem. Toto by však zásadne ovplyvnilo filmárske prostredie na Slovensku. Veľa našich dnešných spolupracovníkov by asi prišlo o svoju prácu.

To je však váš pohľad na vec, niektorým umelcom by postupné vyplácanie honorárov mohlo vyhovovať.
Dnešný autorský zákon umožňuje, aby sa producent s autorom dohodli aj na odmene v závislosti od výnosov dosiahnutých použitím diela. O takúto formu odmeny však naši autori a výkonní umelci väčšinou nemajú záujem. Skôr si myslím, že na túto formu odmeňovania tlačia organizácie kolektívnej správy, lebo chcú zvýšiť svoju participáciu na správe práv, a tým, samozrejme, aj svoje príjmy. Ony však biznis či produkcie nerobia, tie robíme my. A keď budeme mať vyššie náklady, ako som spomenul, môžeme jedine produkovať menej, to je ekonomicky veľmi jednoduché.

Aký je váš vzťah s televíznymi autormi či výkonnými umelcami?
Som tu deväť rokov a nikdy sme nemali nijaký problém. Dostávajú férové honoráre. Ak niekto chce meniť systém, nemal by to robiť zákonom. Na slobodnom trhu je vždy najefektívnejšia vzájomná dohoda. Môžeme si sadnúť a s autormi rokovať. Štát by však nemal zasahovať do toho, ako máme mať postavené zmluvy. Okrem toho som predsa zodpovedný aj za svojich zamestnancov, tých máme 700. Nielen za, obrazne povedané, 25 autorov scenárov. Produkcia audiovizuálneho diela je komplexný proces s mnohými vstupmi a so značným množstvom zúčastnených osôb. A predsa my sme tí, ktorí na seba berú riziko. Iba niektoré seriály sa stanú hitmi, no vopred nevieme ktoré. Vždy sú tu najskôr len odhady a očakávania, ktoré buď vyjdú, alebo nie.

Je Slovensko konkurencieschopnou krajinou, čo sa týka televíznej produkcie? Aj v kontexte nákladov – vrátane tých personálnych.
Náklady rastú a my musíme byť efektívni. Sme dobrou krajinou na produkciu, lebo je tu kvalita za férovú cenu. Samozrejme, ťažko sa to porovnáva s Nemeckom či Rakúskom, to sú iné, oveľa väčšie trhy.

Zvládate konkurenciu zo strany streamovacích platforiem ako Netflix či HBO Go?
Sme na začiatku, naša streamovacia platforma Voyo je tu od novembra 2020. No máme fantastické čísla. Nepublikujeme ich separátne, ale Česko a Slovensko majú dokopy 350-tisíc predplatiteľov. Náš cieľ je milión v roku 2025. Táto cesta je pred nami, ale už sme v jej tretine. Stále sa však v tejto oblasti učíme. Inak musíme pristupovať aj k marketingu či zákazníckemu servisu. Je to podobný prerod ako transformácia printových médií do online prostredia. Iná je aj cieľová skupina, ktorá je viac aktívna. Ide najmä o mladých, aktívnych ľudí a potom o rodiny.

Kto je Matthias Settele

Generálny riaditeľ a konateľ spoločnosti Markíza – Slovakia. Je zodpovedný za riadenie všetkých televíznych staníc skupiny CME na Slovensku. Na poste je od roku 2013. Vyštudoval nemeckú literatúru a históriu na Viedenskej univerzite. Okrem televízneho biznisu sa venoval aj písaniu kníh a prednášaniu na vysokých školách.

01 - Modified: 2022-09-13 08:16:37 - Feat.: - Title: Spravodajský kanál? To mi dnes nedáva zmysel, hovorí riaditeľ Markízy 02 - Modified: 2022-02-16 06:08:09 - Feat.: - Title: Šéf CME: Lokálnosť prináša veľké rozdiely. Preto naše stanice fungujú nezávisle 03 - Modified: 2021-03-29 17:23:31 - Feat.: - Title: Ako Kellner ovplyvňoval naše životy: Slováci s ním žili prakticky denne 04 - Modified: 2020-11-20 10:55:03 - Feat.: - Title: Šéf obchodu Markízy: Pandémia neoslabila dopyt po televízii. Markíza navyšuje ceny reklamy takmer o 9 percent 05 - Modified: 2020-11-06 20:55:12 - Feat.: - Title: Šéf Markízy: Verím, že nový majiteľ prinesie televízii nové príležitosti
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. december 2022 06:36