Bolo dobrým rozhodnutím pred dvadsiatimi rokmi previesť vodárne na obce a, naopak, napríklad distribúciu elektriny privatizovať?
Proces transformácie vodární a kanalizácií nebol jednoduchý, trval takmer desať rokov. Prebehli pilotné projekty v Trenčíne a Komárne a až v roku 2001 bola prijatá transformácia vodárenských spoločností. Dôvodov bolo viacero. Ešte pred fungovaním štátnych podnikov väčšina z nich fungovala ako mestské vodárne. Prirodzený monopol vo vodárenstve má pritom možno ešte viac špecifík ako monopoly v energetike. Konkurencia v oblasti predaja elektriny či plynu je väčšia, kým vo vodárenstve je to naviazané na prírodný zdroj. Navyše práve v 90. rokoch minulého storočia sa vo vyspelej časti Európy vracali vodárne do rúk miest a obcí, a to napríklad vo Francúzsku alebo v Anglicku.
Prečo?
Tam sa ukázalo, že súkromné vlastníctvo vo vodárenstve nie je vždy efektívnejšie ako obecné a generuje nižšie náklady. Štvrte mnohých miest sa vtedy odpájali od vodovodov, a to pre príliš vysoké ceny vody súkromných spoločností. Navyše, podľa zákona o obecnom zriadení má práve obec na Slovensku povinnosť zaisťovať potreby pre obyvateľstvo v oblasti vodárenstva.
Aj v zahraničí je však zvykom, že vo vodárenstve je prítomná kombinácia súkromného kapitálu a obecného vlastníctva.
Za určitých podmienok kombinácia nemusí byť v neprospech celého sektora a obyvateľstva. Závisí to od nastavenia regulácie a toho, ako si plnia svoju úlohu kontroly a dohľadu orgány štátu. Jednou z najväčších slabín samospráv je fakt, že keď vstupujú do rokovania o nastavení zmlúv so súkromným sektorom, tak zvyčajne ťahajú za kratší koniec.
Dôvod?
Súkromné spoločnosti v tomto odvetví majú často za sebou obrovskú ekonomickú aj politickú silu. To sa potom prejavuje v nastavení zmluvných podmienok. Nehovorím to len preto, že to potvrdili výsledky našej kontroly v Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, ale že podobná asymetria v kontraktoch v neprospech municipalít sa ukázala aj vo Francúzsku či v Anglicku, na čo poukázali aj kontroly najvyšších kontrolných inštitúcií v týchto krajinách. Často je v zmluvách obchodné tajomstvo, rôznymi spôsobmi sa optimalizuje zisk ako základ zdanenia. Takéto riziká nemožno vylúčiť ani...
Zostáva vám 85% na dočítanie.