StoryEditor

Reťazce sa začínajú presúvať do okresných miest

12.09.2003, 00:00
Hoci sa z roka na rok zvyšuje počet ľudí, ktorí si pre nákup veľkej časti potravín vyberajú hypermarkety a supermarkety, pozície malých samoobslúh s niekoľkými pokladnicami to výrazne neohrozuje.

Hoci sa z roka na rok zvyšuje počet ľudí, ktorí si pre nákup veľkej časti potravín vyberajú hypermarkety a supermarkety, pozície malých samoobslúh s niekoľkými pokladnicami to zatiaľ výrazne neohrozuje. Z prieskumu, ktorý v júli uskutočnila agentúra TNS SK, vyplýva, že takmer tri pätiny opýtaných naďalej nakupujú väčšinu bežných potravín v malých samoobsluhách, necelá pätina v supermarketoch a šestnásť percent v hypermarketoch.
Podľa Ľubomíry Kalickej z TNS SK nákupy v hypermarketoch a supermarketoch preferuje skôr mladá a stredná generácia s vyšším vzdelaním, ktorá žije vo veľkých mestách. "Staršia generácia zostáva častejšie verná nákupom v malých samoobsluhách," uvádza Kalická.
Situácia by sa však mohla v najbližšom čase zmeniť. Mnohé reťazce sa po obsadení najväčších miest hypermarketmi s plochou od sedem do desať tisíc štvorcových metrov presúvajú do okresných miest, kde budujú menšie druhy hypermarketov. Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno tvrdí, že po vybudovaní menších hypermarketov záujem o nákupy v týchto prevádzkach vzrastie a do dvoch rokov môže pri nákupoch potravín preferovať hypermarkety až štvrtina Slovákov. Aj obyvatelia okresných miest totiž budú väčšinu potravín nakupovať vo veľkých predajniach na celý týždeň. Očakáva sa tiež, že sa aj na Slovensku, tak ako vo vyspelých krajinách EÚ, stane samozrejmosťou rozvoz väčších nákupov do miesta bydliska. Tým by sa mohla zvýšiť obľúbenosť veľkoplošných predajní aj u starších spotrebiteľov.
Podľa oblastného riaditeľa spoločnosti Tesco Stores SR pre západnú oblasť Ivana Styka sú už lokality, kde sa dá stavať veľké hypermarkety vyčerpané. Tesco preto plánuje otvoriť do konca roku menšie s plochou päť tisíc metrov štvorcových v Leviciach, Nových Zámkoch a Michalovciach a o dve tisíc metrov štvorcových menšiu prevádzku v Šali. Spoločnosť Ahold už v minulosti otvárala okrem väčších hypermarketov v Bratislave a Košiciach aj megamarkety v menších mestách. Riaditeľ spoločnosti František Csivre označil za zaujímavé okresné mestá s 25 až 35 tisíc obyvateľmi a dodal, že v tomto roku sa sieť pätnístich predajní na Slovensku rozšíri o päť ďalších. Rýchlym tempom pokračuje vo výstavbe predajní v okresných mestách aj Kaufland a v budúcom roku sa očakáva nástup reťazca Lidl.

V ktorom z obchodných reťazcov ste už aspoň raz nakupovali? (%)
Billa 81,3
Carrefour 42,9
COOP Jednota 80,9
Delvita 22,3
Hypernova 50,3
Kaufland 49,2
Tesco 84,8
v žiadnom 2
Zdroj TNS SK

Kde uskutočňujete najväčšiu časť bežných nákupov potravín pre vašu domácnosť? (%)

Kraj

Malé samoobsluhy

Supermarkety

Hypermarkety

Tržnice

Nerobím bežné nákupy

Bratislavský

34,8

28,6

33

1,8

1,8

Trnavský

55,6

16,2

20,5

-

7,7

Trenčiansky

57

20,2

17,5

-

5,3

Nitriansky

55,3

27,7

10,1

0,6

6,3

Žilinský

64

13,2

17,6

-

5,1

Banskobystrický

71,7

9,4

7,9

2,4

8,7

Košický

70,6

11,3

12,5

0,6

5

Prešovský

61,3

18,3

14,8

-

5,6

Spolu

59,5

18

16,1

0,7

5,7

Zdroj: prieskum TNS SK, júl 2003

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 17:42