Urobili ste vážne rozhodnutie. Plánujete prepustiť takmer 500 zamestnancov do konca tohto roka. Spoločnosť však má problémy dlhodobo, prečo takýto verdikt prišiel teraz?
Koncom apríla tohto roka, keď som bol vymenovaný do funkcie, som spoločnosť prebral vo veľmi zlom stave. Problém má už od roku 2019, keď výrazne klesol objem prepravy oproti predchádzajúcim rokom. Do roku 2018 držal podnik prepravu tovaru stabilne na úrovni okolo 35 miliónov ton ročne. Finančne tŕžil z týchto prepráv za rok okolo 240 miliónov eur. Náš objem začal radikálne klesať vlani, keď došlo k výpadku v hutníctve a metalurgii, teda v segmente, v ktorom má ZSSK CARGO dominantné postavenie a tvorí viac ako 65 percent objemu. Výpadok oceliarní nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí znamenal výrazný prepad našich tržieb, pritom nám zostali vysoké fixné náklady, najväčšie na zamestnancov. Spoločnosť bola nastavená na oveľa väčšie objemy prepráv. Výpadok objemu sa ešte znásobil v roku 2020 v dôsledku pandémie COVID-19 a poklesli aj ďalšie komodity. Poklesom týchto prepráv v ucelených vlakoch sme zaznamenali výrazný prepad tržieb a už nemáme kam ustupovať. Mesačne generujeme miliónové straty, a keďže sme nikdy neboli napojení na štátny rozpočet, tak od štátu nedostávame ani euro.
Tiež ste spomenuli, že práve prebieha aj audit, ktorý prinesie ďalšie zoštíhľovanie spoločnosti. Znamená to, že pôjde preč ešte viac ľudí?
Momentálne hovoríme o 10 percentách z aktuálneho stavu. Ten je 4 900 zamestnancov. Číslo, ktoré sme komunikovali na optimalizáciu, je 490 do konca roka. Tento bolestivý proces sme sa snažili riešiť doteraz iným spôsobom. Od akcionára sme žiadali rôzne formy úľav a riešení na vzniknutú situáciu. Samozrejme, nechceme ísť cestou, ktorú v minulosti ZSSK CARGO už absolvovala. Vtedy dostala štátnu pomoc, ktorá sa potom veľmi dlho riešila cez Brusel. Touto cestou určite nechceme ísť. Chceme najmä to, aby sme dostali rovnaké podmienky ako každý nákladný dopravca na Slovensku a aby sme išli po vzore západnej Európy, kde dostávajú príspevky na dopravu po železničnej ceste priamo zákazníci. Zákazník sa rozhoduje, či tovar prepraví po ceste alebo po železnici a príslušný štát mu ponúka príspevok. Je to motivácia, aby sa odľahčili cesty a tovar sa presunul na železnice. Tento spôsob sa snažíme presadiť spolu s akcionárom.
Ako ste riešili zlú situáciu podniku doteraz? Kde sa šetrilo?
Snažili sme sa hľadať interné zdroje...
Zostáva vám 85% na dočítanie.