StoryEditor

Obmedziť vlaky zadarmo? Logické

26.01.2021, 23:00
Je absurdné, aby si železničná spoločnosť a SAD robili cestovný poriadok podľa seba, hovorí poradca ministerstva financií pre železničnú dopravu Jiří Kubáček.

Epidemiologická situácia je vážna a obmedzenia sú všade. Objavuje sa však kritika, že vo vlakoch pravidlá ako rozstupy či dezinfekcia neplatia. V prevádzke sú naďalej aj vlaky zadarmo. Ako to hodnotíte?
Kým doteraz sa tlačilo na to, aby ľudia prechádzali z individuálnej automobilovej dopravy do verejnej, teraz je tu úplný protismer. V kontexte opatrení mi však nepríde logické, ak sa z čisto politických dôvodov neobmedzuje bezplatná preprava. Tá bola od svojho začiatku povestným zle zapnutým gombíkom. Urobilo sa to čisto z populistických dôvodov za vlády Smeru, keď bolo treba akosi riešiť problémy pána premiéra z prehratých prezidentských volieb. Politicky chápem obavy zakázať to. Doprava zadarmo vo vlakoch je návyková, ale na druhej strane nesystémová. V tejto situácii by však zrušenie bezplatnej vlakovej dopravy bolo dobrým štartom na to, aby sme to začali upratovať do nejakej rozumnej podoby. Prvý krok mal byť, že teraz, počas korony, to zastavíme. Ako pre študentov, tak aj pre penzistov.

Počas korony sú vlaky menej naplnené. Takéto obdobie by bolo ideálne aj na opravu strojov, aby nehoreli vlaky. Koná v tomto štátny dopravca?
Skôr nie. V Česku to urobili. Tým, že bola obmedzená doprava a rušne a vozne stáli v depách, tak sa urobila údržba, ktorá sa nezvláda urobiť, keď jazdí všetko, čo má kolesá. Slováci na to reagovali tak, že ľudia z údržby ZSSK boli doma na 80 percentách platu. Chápem, že sa teraz neobmedzujú spoje až do takej miery, lebo je tu snaha, aby ľudia vo vozňoch mali priestor, aby neboli natlačení. To, že sa rozhodlo ísť nie na prázdninový, ale na sobotný grafikon, nie je tiež systémové, pretože ľudia musia cestovať do roboty a sobotný grafikon to dostatočne neumožňuje. Nie je veľké obmedzenie dopravy oproti štandardu, akurát sa o ňom rozpráva. Vypustili pár vlakov. Mohlo by sa však ubrať, lebo keď vidím jazdiť prázdne súpravy, myslím si, že by sa dalo viac šetriť. Mohli by sme tento čas využiť aj na to, aby sme konečne urobili poriadok v systémoch. Nie je mi úplne jasné, prečo prevádzkujeme trate, ktoré boli spustené len politicky. Minimálne úsek Hontianske Nemce – Šahy mi nepripadá ako zmysluplný na prevádzkovanie.


Aktuálne robí Útvar hodnoty za peniaze ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Šéf indonézskeho turizmu pre HN: Novú metropolu staviame v džungli. Neďaleko mesta uvidíte orangutany i prales 02 - Modified: 2024-11-21 07:52:47 - Feat.: - Title: Šéf TMR Igor Rattaj pre HN: Naše horské strediská inšpirujú aj Rakúšanov. Postupne sa učia online predaju 03 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Odkedy nefunguje Nord Stream, energetická hodnota plynu na Slovensku významne vzrástla (rozhovor) 04 - Modified: 2024-11-20 09:00:00 - Feat.: - Title: Dvojica Svedkov Jehovových prehovorila o odchode zo sekty. Je to forma psychického násilia, v 30-tke som bol panic 05 - Modified: 2024-11-17 12:39:20 - Feat.: - Title: Szomolányi k výročiu 17. novembra 1989: Čarnogurský ma nechcel vo vláde, lebo som liberálka a navyše žena
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 11:01