Situácia vo výrobe CSM z Tisovca, odkiaľ pochádzajú rokmi overené mašiny s názvom UDS, nevyzerala pred štyrmi rokmi vôbec ružovo.
Fabrika sa totiž zo dňa na deň musela v dôsledku protiruských sankcií, ktoré boli odpoveďou na aktivity Moskvy na Ukrajine, odstrihnúť od rokmi overených zákazníkov, akými sú Gazprom, Bašneft či Transneft.
Firme nepomohla ani reštrukturalizácia a nakoniec definitívne skrachovala. Nový impulz však prišiel vďaka stupavskému finančníkovi Tomášovi Marošovi.
Ten so svojou investorskou skupinou FDP Investments nalial počas reštrukturalizácie do potápajúcej sa fabriky 750-tisíc eur a neskôr sa pod jeho taktovkou výroba premenovala na CSM Industry.
To zabezpečilo udržanie pracovných miest pre viac ako sto pracovníkov vyrábajúcich legendárne UDS, či zvarence pre priemyselný gigant Liebherr.
Aktuálne sa však spoločnosť posunula o úroveň vyššie. Slávne stroje sa začnú uchádzať o priazeň západných zákazníkov. Pomôcť má spolupráca s nadnárodným zbrojárskym koncernom Rheinmetall, s ktorým bude UDS vyvíjať a aj ponúkať cez jeho predajné kanály.
„Spoločnosť Rheinmetall dodá svoje podvozky a naša strana špeciálne upravené nadstavby, či už s balistickou ochranou alebo bez nej,“ potvrdil pre HN šéf CSM Industry Tomáš Maroš.
Stroje budú cestovať do Emirátov
Práve referencia od gigantu, akým je Rheinmetall, ktorý je po Airbuse najväčším európskym zbrojárskym hráčom, je pre Tisovčanov kľúčová. UDS-ka má teda silného partnera, aby uspela v konkurenčnom boji na Západe.
„Súčasťou dohody je aj prezentácia svojim zákazníkom zo strany Rheinmetallu a výroba prvej demo verzie, ktorá bude následne poskytnutá i na testovanie ich zákazníkom v krajinách NATO, ale aj mimo nich,“ konštatuje Maroš.
Okrem toho sa slovenská firma dostane aj na medzinárodnú vojenskú výstavu v Abú Zabí, kde sa môže podariť uzavrieť nové kontrakty.
Minulý rok si z podobnej akcie v Indii doviezla veľkú zákazku pre indický koncern BEML, kde je viac ako polovičným akcionárom indický rezort obrany.
Vojenské operácie sú však len časť, kde sa dá stroj využiť. UDS-ky sú využiteľné tiež pri živelných pohromách, kalamitách, záplavách, zosuvoch pôdy a podobne. Ich výhodou sú aj prídavné zariadenia, kde okrem lyžice môžu disponovať i kladivom, kliešťami, drapákom a podobne.
To z nich robí univerzálny nástroj nielen pre armádu a záchranárov, ale podľa vedenia podniku aj pre banícky sektor, stavebníctvo, hutníctvo, či cestné a vodné hospodárstvo.
Mašiny, ktoré má aj naša armáda
CSM Industry dokáže vyrobiť od transformácie spoločnosti približne 40 strojov UDS ročne a od vstupu investora celkovo vyrobili približne 150 týchto vozidiel.
Z nich časť v posledných mesiacoch putovala napríklad pre ministerstvo mimoriadnych situácií na Ukrajinu, ropné a plynové spoločnosti v Kazachstane, tradičných odberateľov v Ruskej federácii, Hasičský zbor Českej republiky a Ozbrojené sily Slovenskej republiky, ktoré majú s UDS-kami bohaté skúsenosti.
Dodnes v jej radoch totiž môžeme nájsť desiatky strojov vyrobených ešte v 70. rokoch minulého storočia.
Starý vozidlový park bol len pred pár mesiacmi čiastočne obnovený piatimi strojmi za 3,2 milióna eur. Tie poputujú jednotkám ženistov.
Od vstupu investora do CSM neklesol ročný obrat fabriky pod štyri milióny eur. V roku 2019 sa síce výroba prepadla do takmer polmiliónovej straty, to bolo však podľa Maroša spôsobené najmä ďalšími investíciami vo výrobe. Tie majú hospodárenie za minulý rok prinavrátiť do čiernych čísel a zvýšiť tržby až na sedem miliónov eur.
Dobrým výsledkom je podľa analytičky Finlordu Evy Mahdalovej aj úroveň hrubej marže vo výrobe. Tá predstavuje 32 percent a v rovnakých hodnotách sa pohybujú tiež hráči ako Deere či Caterpillar.