StoryEditor

Rusi majú veľký projekt aj na Slovensku. Nemci Nord Stream 2 zrušili, mali by sme konať aj my, tvrdí odborník

06.03.2022, 23:00
Štát už viac ako desaťročie živí železničné prepojenie Ruska so susedným Rakúskom. Podľa odborníka je nepredstaviteľné, že to stále pokračuje.

Pred vyše týždňom vypukla v susednej krajine vojna, ktorá si vyžiadala aj nepriame intervencie z našej strany, najmä v oblasti humanitárnej pomoci. Zareagovalo tiež ministerstvo dopravy. Ako hodnotíte jeho kroky?

Chcem oceniť z pohľadu inštitútu, že ministerstvo bolo jedno z prvých, ktoré prinášalo konkrétne riešenia v danej situácii. Či už ide o dohodu s Česmadom alebo o bezplatnú vlakovú dopravu, ktorá bola poskytnutá utečencom. Momentálne je to aj odpustenie mýta pre humanitárny konvoj. Vítame to a rezort zareagoval v krízovom štábe kompetentne.

Máte aj výhrady?

Som prekvapený, že sa nepodnikol jeden zásadný krok. Je tu projekt, ktorému sa venujeme aj v inštitúte dlhodobo, a to širokorozchodná trať medzi Ruskom a Viedňou. Z tohto projektu sme napriek aktuálnej situácii nevystúpili, čo je dosť prekvapivé. V týchto dňoch a minútach pokračujeme v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie, akoby sa nič nedialo. Je nepredstaviteľné, že to stále pokračuje, keď Nemci dokázali okamžite zastaviť Nord Stream 2 a zrušili zmluvy s ruským partnerom v akciovej spoločnosti. Je najvyšší čas, aby vláda s týmto rozhodnutím okamžite prišla a zrušila účasť na tomto projekte. Následne by mala prijať uznesenie, pokračovať v projekte širokorozchodnej trate a prekladiska na východnom Slovensku so strategickou výhodou aj pre dlhodobú budúcnosť.

Priblížili by ste aktuálny stav prepojenia s Viedňou?

Slovenská republika je členom akciovej spoločnosti, kde sú zastúpené tri ďalšie železničné firmy. Sú tam Rakúšania, my, Rusi a Ukrajinci. Je to funkčná spoločnosť a živý projekt. Všetci však dobre vieme, že ekonomická návratnosť tohto projektu neexistuje a nikdy nebude. Prepravované toky pred vojnou nepostačovali pokryť ani 20 percent celkových možných nákladov vybudovania tejto trate. Je to čisto geopolitický projekt Ruska, ako sa dostať s tovarom a s technikou do krajiny, ktorá nie je členom NATO. Málokto si uvedomuje, že Rakúsko nie je členom aliancie. Viedeň je od konca druhej svetovej vojny „mekkou“ ruskej špionáže. Logicky tu vyvstáva otázka, prečo sa to má končiť vo Viedni a prečo sa to nemôže končiť v Bratislave.

Ako by to mohlo vyzerať bez Rakúšanov?

V Bratislave máme tiež prekladisko. Namiesto tohto nezmyselného projektu by sme mali rozvíjať širokorozchodnú trať a prekladisko na východe. Široký rozchod totiž máme až po Hanisku. Musíme ho len zrekonštruovať a dobudovať prekladisko, ktoré...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
18. máj 2022 14:29