StoryEditor

Výpredaj neznamená automaticky zľavu

04.01.2009, 23:00
Pri honba za čo najlacnejším tovarom si kupujúci často neuvedomia, čo kupujú. Aj vo výpredajoch však platia rovnaké pravidlá ako pri bežnom nákupe, čo sa však niektorí obchodníci snažia obísť a kupujúceho dobehnúť.
Nedostatky pri akciách

  • chýbajúce predajné ceny
  • nesprávne ceny
  • chýbajúce jednotkové ceny
  • klamlivá reklamy
  • chýbajúci oznam o zľave
  • výška zľavy nedosahuje udávanú, teda predajnú cenu
  • nedodané akciové tovary
  • vypredané – bez upozornenia, že ponuka platí len do vypredania zásob

Na výrobkoch sú neúplné alebo nepravdivé údaje o výrobkoch. Chýbajú bezpečnostné upozornenia, nie sú informovaní o podmienkach predaja alebo im obchodník neposkytne informácie o vlastnostiach výrobku. Dokonca chýba aj cenovka.

Klamlivé zľavy

Niekedy sa môže stať, že sa zákazník stretne s umelo vytvorenou zľavou, najmä pri tovaroch, kde obchodník deklaruje najvyššie zlacnenie. Analytik trhu Ľubomír Drahovský upozorňuje, že ak predajcovia garantujú až 70- percentné zľavy, nemusí to znamenať, že tovar je naozaj o toľko lacnejší. " Ak zákazníci odlepia na obaloch tovaru cenovky, ktorých je na sebe aj niekoľko, neraz zistia, že prvá cena bola taká, ako je teraz pri akcii,“ vysvetľuje.

Sledovať takéto klamlivé akcie bude pozornejšie aj Slovenská obchodná inšpekcia. " Spotrebiteľom garantujeme, že budeme veľmi pozorne sledovať poslednú cenu uvedenú na výrobkoch, či táto posledná cena bola naozaj prirodzenou cenou v celej evidencii výrobku. A či nebola náhodou pred zlacnením tovaru iba umelo vytvorená,“ konštatuje ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová.

Záruka platí

Niektorí zákazníci si myslia, že na akciový tovar sa nevzťahuje rovnaká záruka ako na tovar bez zľavy. " V prípade akciového tovaru platia také isté záručné podmienky vrátane 24-mesačnej záruky ako pri regulárnom tovare,“ upozorňuje Danuša Krkošová, z obchodnej inšpekcie. Záruka sa však nemusí vzťahovať na chybu, o ktorej bol spotrebiteľ vopred oboznámený. " Táto chyba musí byť vyznačená aj v dokladoch o kúpe,“ dodáva. Predávajúci musí spotrebiteľovi akceptovať reklamáciu aj bez záručného listu. " Ak je záručná doba dlhšia ako dva roky, predávajúci musí vydať záručný list len na žiadosť spotrebiteľa,“ vysvetľuje. Ak však záruka presahuje zákonom určenú hranicu, obchodník je povinný vydať záručný list.

Prečítajte si aj:
Zľavám ešte neodzvonilo. Prídu ďalšie a vyššie

Kto nestihol predvianočnú, povianočnú ani novoročnú zľavu, o nič neprišiel. Naopak, môže ušetriť ešte viac. Aj keď obchodníci už teraz ponúkajú tovary lacnejšie až o 70 percent, stále to nie je strop. Do konca mesiaca plánujú ešte väčšie zľavy, rovnako by ich mali rozšíriť na viac druhov tovarov.

Celý článok >>
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
07. december 2025 19:32