Azda najznámejším nedostavaným tunelom je Višňové, ktorý sa stavia už viac ako dve desaťročia. V súčasnosti tam má nastúpiť nový zhotoviteľ. Môže ho v tuneli niečo prekvapiť?
Na tejto stavbe sa pravdepodobne budeme podieľať ako podzhotoviteľ. Rokujeme o zmluvných podmienkach. Máme akceptáciu cenovej ponuky, takže príprava beží na plný plyn. Odhadujem, že v špičke budeme mať v tuneli približne 300 pracovníkov. Predmetom spolupráce bude aj špeciálne zakladanie a výstavba mostov. V určitom rozsahu sme spolupracovali už v štádiu prípravy ponuky úspešného uchádzača. Pri každej stavbe podobného charakteru vás niečo môže zaskočiť. Dôležitý je prístup zmluvných partnerov. Či majú vôľu a dokážu nájsť konštruktívne riešenie problémov alebo, naopak, skĺznu do deštrukcie a vzájomného obviňovania, ako to bolo v minulosti, čo neskôr vyústilo do ukončenia spolupráce. Domnievam sa, že to nebolo nevyhnutné. S trochou šťastia sa už mohlo dnes úsekom jazdiť. Avšak súčasný zhotoviteľ a spolu s ním aj my by sme tak nemali túto príležitosť rozostavané dielo dokončiť.
Na výstavbe diela ste sa podieľali aj za predošlého zhotoviteľa. Aká bola vaša skúsenosť?
Boli sme zmluvným partnerom pri výstavbe mostných objektov a v prácach špeciálneho zakladania. Podľa našej skúsenosti taliansky a slovenský partner často presadzovali protichodné názory, čo znižovalo šance na úspech. Úhrady diaľničnej spoločnosti, podľa percentuálneho podielu partnerov v združení, na dva rozličné účty bez ohľadu na rozsah realizovaných prác boli v praxi dosiaľ neoverenou prvou lastovičkou a mohli byť tiež zdrojom konfliktu záujmov a nejednotného postupu. Nie je ľahké nájsť odpoveď, ako sa dalo úspešne projekt dokončiť, skúsenosť ukazuje, že takto nie.
Počul som aj kritiku, že skúsenosti firmy Dúha s takýmito stavbami boli nedostačujúce.
Verím, že nedostatok skúseností sa dá kompenzovať, ak ide o väčšie dielo. Uvedomiť si, že to nie je, ako keď si každé ráno viažete šnúrky. Každá firma, ktorá prechádza rastom, si tým prirodzene prejde a neznamená to, že to musí dopadnúť zle. Ak už máme takú odvahu, azda pomôže pokora a múdre rozhodnutia.
Skanska tam vtedy figurovala tiež ako subdodávateľ. Nakoniec však zo stavby odišla po tom, čo im zhotoviteľ neplatil. Robili ste už aj na tuneli? Máte podobnú skúsenosť ako Skanska?
Počul som o tom. Mali sme pomerne veľký objem prác, ale na tunel sme kontrakt nedostali. Združenie realizovalo tunel vlastnou kapacitou, respektíve prostredníctvom firmy pána Remetu Uranpres. Zo stavby sme odišli poslední a do poslednej chvíle sme na nej mali približne 150 pracovníkov. Dostali sme totiž prísľuby a písomné výzvy od predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti, že je potrebné ukončovacie práce dokončiť a prostriedky nám budú uhradené z bankových garancií Salini.
Patríte medzi tých subdodávateľov, ktorí neboli vyplatení, respektíve si nárokujete na kompenzáciu?
Áno. Dodnes si nárokujeme na vyplatenie. Dnes je spoločnosť Webuild (bývalé Salini, pozn. red), organizačná zložka na Slovensku, v konkurznom konaní. V ňom sa domáhame neuhradených prostriedkov. Štát a Národná diaľničná spoločnosť svoje opakované verejné prísľuby a ručiteľské vyhlásenia, že zaplatí podzhotoviteľo...
Zostáva vám 85% na dočítanie.