StoryEditor

Za menej peňazí menej muziky

31.01.2008, 23:00
Prudšie zákruty, užšie jazdné pruhy a strmšie stúpanie. To všetko majú priniesť nové normy pre výstavbu diaľnic, ktoré pripravuje Národná diaľničná spoločnosť.

Zmenené pravidlá majú prispieť k zníženiu nákladov až o dvadsať percent. Viacerí sa však obávajú aj zníženia bezpečnosti. Podľa operačného manažéra TNT Express Worldwide Pavla Švanygu je "znižovanie štandardu výstavby krátkozraké a podriadené snahe dosiahnuť rýchly a krátkodobý výsledok".
Odkedy lacnejšie
S výstavbou lacnejších ciest by sa podľa Slovenského ústavu technickej normalizácie, ktorý na úpravy noriem dohliada, malo začať neskôr, ako sa pôvodne predpokladalo. "Vzhľadom na veľké množstvo pripomienok k návrhu revidovanej verzie technickej normy Projektovanie ciest a diaľnic sa termín odovzdania konečného návrhu posunie z konca februára pravdepodobne na koniec marca. Vydanie normy sa predpokladá v júni 2008," povedala vedúca oddelenia stavebníctva ústavu normalizácie Henrieta Tölgyessyová.
Práve v tom období sa má začať aj masívna výstavba, ktorej výsledkom má byť v úvode nového desaťročia takmer dvesto kilometrov diaľnic.
Pruhy sa zúžia
Niektorí odborníci si myslia, že najmä pri výstavbe v ťažkých horských terénoch je aktuálne platná norma stanovujúca šírku jazdných pruhov na 3,75 metra značným obmedzením. Komisia Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá normu pripravuje, však prišla s návrhom obmedziť jazdný priestor vodiča na rýchlostných cestách až na 3,25 metra. Takéto obmedzenie si však medzi expertmi na dopravu našlo viacero kritikov. Výsledkom je navrhovaná kompromisná šírka jazdných pruhov pre diaľnice aj rýchlostné cesty 3,5 metra.
Tá podľa jedného z pripomienkujúcich, dekana Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity Jána Čelka, vodičov ohrozovať nebude. "V zahraničí je to dosť bežné. Bezpečnosť jazdy to nezníži," povedal Čelko.
Napríklad Rakúšania majú pravidlo, ktoré taktiež určuje minimálnu šírku pravého jazdného pruhu na 3,75 metra, ľavý jazdný pruh však môže byť aj 3,5-metrový. Rovnaké zúženie si pri ľavom jazdnom pruhu môžu dovoliť aj českí stavbári, avšak len pri trojprúdových diaľniciach.
Pri štyroch jazdných pruhoch (v každom smere po dva) tak diaľničiari ušetria až jeden meter diaľnice. Ďalšiu úsporu však môžu priniesť užšie krajnice, ktoré sú užšie napríklad aj v Chorvátsku.
Viac nehôd?
Prepravcovia na zmeny reagujú rozpačito, keďže ich definitívnu podobu zatiaľ nepoznajú. Zužovanie diaľnic podľa generálneho tajomníka združenia Česmad Slovakia Pavla Reicha nebude mať výraznejší vplyv na bezpečnosť. "Keď si pozriete štatistiku, zistíte, že ani na cestách prvej triedy nie sú nehody spôsobené šírkou vozovky."
Ohrozenie bezpečnosti však v nových normách vidí operačný manažér TNT Express Worldwide Pavel Švanyga.
"Prejaví sa to zvýšenou únavou a stresom vodiča z pocitu nepohodlnosti a potreby udržiavať zvýšenú pozornosť počas jazdy. U mnohých vodičov tak bude dochádzať k znižovaniu rýchlosti jazdy, čím môže na viacerých úsekoch dôjsť k zahusteniu premávky, vytváraniu kolón a následnému zvýšeniu dopravných nehôd," hovorí Švanyga.
Vplyv na bezpečnosť očakáva pri užších diaľniciach aj riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
"Ak to nie je nutné z geografických alebo geologických dôvodov, touto cestou by som nešiel," hovorí Ľubomír Palčák. Na druhej strane by však podľa neho bolo možné ušetriť na stúpaní diaľnic. Tá je dnes vo väčšine krajín strednej Európy pri diaľniciach na úrovni štyroch percent tak ako u nás. Ministerstvo dopravy uvažuje o budovaní strmších diaľnic, ktoré by dosahovali úroveň až šiestich percent.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok
 

 

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 11:28