StoryEditor

Najabsurdnejší bankový poplatok 2007

05.10.2007, 00:00
Za službu sa platí. Proti tomu nemôže nikto nič namietať. Ak sú poplatky nejasné, skryté alebo absurdné, klient nemôže byť spokojný. Hospodárske noviny preto vyhlasujú druhý ročník súťaže o najabsurdnejší bankový poplatok.
Nominujte poplatok, ktorý Vám účtuje banka - kliknite tu.

Tentoraz anketa spojí Československo. U našich západných susedov súťaž beží úspešne už tretí rok. Až do konca novembra môžu klienti bánk na stránke www.hnonline.sk nominovať bankové poplatky, ktoré považujú za nezmyselné alebo zbytočné. Hlasovať sa začne od decembra.

 

Súťaž by okrem zistenia postoju klientov bánk mala do istej miery vyvinúť tlak na banky. "Každá takáto súťaž má spätnú väzbu na konkrétne banky. Môže to byť pre nich motivujúce," konštatuje banková ombudsmanka Eva Černá.

Banková ombudsmanka má skúsenosti aj so sťažnosťami, ktoré sa týkajú poplatkov. "Sú ale v menšine. Vedú iné, oveľa zložitejšie prípady," dodala. Prehľadnosť poplatkov pritom zohrala svoju úlohu pri jej vlastnom rozhodovaní, ktorej banke zverí svoje peniaze. "Som spokojná s bankou, ktorú som si vybrala práve preto, že tam nie sú tieto rušivé momenty," konštatuje Černá.

Banky na poplatkoch zarábajú
Poplatky v bankách sú platby za službu ktorú klient využíva. Za prvých osem mesiacov tohto roka tvorili podľa údajov Národnej banky Slovenska výnosy z poplatkov a provízií všetkých bánk na Slovensku viac ako desať miliárd slovenských korún. "Poplatky za služby odzrkadľujú náklady, ktoré s nimi súvisia. Je prirodzené, ak za poskytované služby dostáva ich poskytovateľ ekvivalentnú náhradu. Presne tak to funguje aj v bankovníctve. Klient platí len za to, čo mu skutočne poskytujeme," vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Miriam Fuňová.

Minuloročný víťaz - účtovná položka
Podľa klientov však poplatok alebo jeho výška nemusia vždy zodpovedať kvalite služby. Minuloročný "víťaz", účtovná položka, získal až 84 percent všetkých hlasov. Aj tento poplatok má však podľa Fuňovej svoje opodstatnenie "Účtovné položky sú pre banku náhradou nákladov, ktoré súvisia so zaúčtovaním operácie. Každý pohyb na účte musí byť zaznamenaný aj v účtovníctve, čo znamená náklady na softvér, účtovníkov a podobne," doplnila. "Ak by banka napríklad zrušila účtovnú položku za výber z bankomatu, náklady, ktoré s týmito transakciami súvisia, by musela preniesť do ceny účtu. To by však znamenalo, že za výbery by vlastne platili všetci klienti, teda aj tí, ktorí bankomaty nepoužívajú. Spoplatnenie jednotlivých operácií je z nášho pohľadu spravodlivejšie," vysvetľuje Michal Kopecký z oddelenia komunikácie VÚB banky.

V českej ankete suverénne vyhral poplatok za prichádzajúcu platbu a rok predtým poplatok za výber z vlastného bankomatu.

Na poplatkoch sa dá ušetriť
Podľa vedúcej oddelenia komunikácie Tatra banky Evy Šinkovej môžu byť negatívne názory na poplatkovú politiku bánk ovplyvnené najmä nízkou znalosťou toho, ako je prevádzka bankových procesov sofistikovaný a drahý proces. "Banka, ako každý podnikateľský subjekt musí vytvárať príjmy, preto za svoje služby účtujeme poplatky. Z našich skúseností a marketingových prieskumov vyplýva, že akékoľvek poplatky sú klientmi vždy vnímané negatívne," dodala. Orientáciu v poplatkoch a ich výške by klientom mal uľahčiť najmä prehľadný cenník. "Aj v tejto oblasti sa snažíme klientom vychádzať v ústrety. Naším cieľom je poskytnúť klientom transparentný cenník, v ktorom sa dá ľahko orientovať a navyše nájsť tipy, ako môžu pri dennej správe svojich peňazí ušetriť," vysvetlila Šinková. Klient banky môže svoje poplatky znížiť napríklad zvolením správneho balíka služieb, alebo využívaním elektronického bankovníctva, ktoré nezaťažuje pracovníkov pobočiek.

Nominované bankové poplatky

  • za účtovnú položku
  • za vedenie bežného účtu
  • za vedenie kontokorentného úveru
  • za zmenu údajov (zmena bydliska, nový OP)
  • za neuskutočnenie platby (neprijatý príkaz napr. v rámci zberného boxu)
  • za vedenie platobnej karty (ročne)
  • za príjem väčšieho množstva roztriedených mincí
  • za stornovanie či zmenu trvalého príkazu
  • za vedenie (správu) hypotekárneho účtu
  • za zablokovanie karty
  • za vedenie kreditného účtu
  • za poskytnutie úveru
  • Poplatok za neoprávnenú reklamáciu

 

Nominujte poplatok, ktorý Vám účtuje banka - kliknite sem.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 04:52