Kým v prvých dňoch roka slúžili banky ako zmenárne, teraz už poskytujú služby v plnom rozsahu. Od začiatku týždňa nabehli bez ťažkostí na normálny režim. " Skonvertovali jedenásť miliónov klientskych účtov, nielen bežných, ale aj termínovaných a úverových. V pondelok už prebiehali transakcie medzi bankami bez problémov. Môžem povedať, že konverzia bola veľmi úspešná, všetko išlo podľa plánu," konštatoval výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie Ladislav Unčovský.
Niektoré dokonca stihli úplný prechod na novú menu už cez víkend. " Konverziu sme ukončili s predstihom viac ako dvadsaťštyri hodín. Naše pobočky začali už v nedeľu pracovať štandardne. Zákazníci mali prístup k všetkým službám," reaguje hovorca Tatra banky Boris Gandel. UniCredit Bank sprístupnila internetové bankovníctvo s jednodňovým predstihom. " Elektronické bankovníctvo sme spustili približne o pol desiatej ráno. Behom piatich minút sme mali prihlásených už prvých klientov," opisuje situáciu generálny riaditeľ a člen predstavenstva banky Jozef Barta.
Vymenili osem miliárd
" Bankomaty boli sledované asi najviac zo všetkých poskytovaných služieb. Už ich funguje až 99 percent," vysvetľuje Unčovský. Na Nový rok zaznamenali mimoriadny nápor. Slováci totiž 1. januára vybrali pomocou nich 5,22 milióna eur (157,26 milióna korún), čo je o takmer 600 percent výberov viac ako v prvý deň minulého roka.
Veľký záujem však bol aj o zmenárenské služby. Ľudia si v prvých štyroch dňoch boli vymeniť či vložiť na účet až 256,75 milióna eur (takmer osem miliárd korún). " Väčšinou to boli výmeny slovenských korún za euro, pričom najviac bolo 2. januára, celkovo 184 miliónov eur (5,54 miliardy korún)," vysvetľuje Unčovský.
Napriek tomu bola situácia v pobočkách pokojná. Zásluhu majú na tom aj klienti, ktorí prišli dobre informovaní a pripravení. " Nemuseli sme im vysvetľovať žiadne otázky," tvrdí Gandel. Mali pochopenie aj napriek dlhším radom. " Pomohli nám aj klienti, ktorí boli aj napriek dlhšiemu čakaniu trpezliví," opisuje situáciu na pobočkách hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
Najčastejšie chodili do bánk podľa hovorkyne UniCredit Bank Zuzany Duďákovej bežní občania a drobní podnikatelia. " Viacerí drobní živnostníci a podnikatelia sa prišli zásobiť dostatočnou hotovosťou, predovšetkým mincami," tvrdí Gandel.
Aj pošta bez problémov
Slovenská pošta spustila plnú prevádzku už v piatok. " Od druhého januára poskytujeme svojim zákazník všetky služby," reaguje hovorca Slovenskej pošty Juraj Danielis. Nezaznamenali ani vážnejšie problémy. " Všetky vyskytnuté problémy sme operatívne riešili," dodáva.
Podľa neho sú ešte stále dve skupiny ľudí -- informovanejšia a menej informovaná, ktorá mala problémy najmä s prepisom poštových poukazov. Zákazníci totiž musia sami prepisovať poukazy zo slovenských na eurové. " Vyplýva to z generálneho zákona. Prepočet meny robí zákazník sám," vysvetľuje Danielis. Aj keď je na poukážkach iba eurová suma, najbližších desať dní sa dá platiť aj slovenskými korunami. Najkritickejšia situácia bola podľa hovorcu pošty v rómskych osadách. " Tu sme realizovali prepis poukazov z korunových na eurové z vlastnej iniciatívy," uzatvára Danielis.

