StoryEditor

Diskusia HNClub

16.04.2008, 00:00

Radovan Žuffa, redaktor HN
Aké investície plánujete do vedy a výskumu na Slovensku? Ako by ste chceli využiť východ Slovenska, ktorý ponúka priestor na ďalší rozvoj?

Andreas Tostmann, predseda Predstavenstva Volkswagen Slovakia: Na východe vidím potenciál v príprave automobilov na export najmä do Ruska. Výskum a vývoj máme v Nemecku pre značku Volkswagen. Na Slovensku vidím potenciál skôr v oblasti vývoja.
Jozef Uhrík, prezident Združenia automobilového priemyslu SR: Pred pár rokmi, keď sa koncipovala sieť diaľnic, sme bili na poplach. Po Strečno, kam ako-tak funguje diaľnica, máme šancu umiestňovať investorov. No ďalej ich nedostaneme. Vo vede a výskume sa blýska na lepšie časy. Podarilo sa nám za posledné roky preklopiť viacero študijných programov na univerzitách v prospech automobilového priemyslu. Potrebujeme nahradiť odchádzajúce výhody v podobe nízkych miezd či dostatku pracovnej sily niečím iným. Musíme rozbehnúť subdodávateľské činnosti previazané na vedu a výskum.

Ognian Garkov, veľvyslanec Bulharskej republiky v SR
Prečo vyrábate autá s maximálnou rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu, keď na diaľniciach je povolená len 130-ka?

Matej Bugár, konateľ Škoda Auto Slovensko: Robíme to najlepšie, čo môžeme spraviť pre zákazníka. Keď zrýchľujete či predbiehate, potrebujete výkonný motor, ktorý zodpovedá maximálnej rýchlosti. Výkon a rýchlosť pri rozumnom využití sú vlastne bezpečnostným parametrom.

Oľga Nováková, Ernst & Young
Ako sa vám darí udržať si zamestnancov a zabrániť odchodu mozgov do zahraničia?

Andreas Tostmann: Pre priemysel aj Volkswagen je dôležité robiť ponúkané pracovné miesta atraktívnejšími. S našou ponukou produktov aj s technológiami prinášame atraktívnu prácu, môžeme ponúknuť rozličné oblasti pôsobenia. Čo sa týka úniku mozgov, začali sme spolu s univerzitami program, v rámci ktorého ponúkame naše technológie školám. Musíme školiť a vzdelávať ľudí a mladí ľudia pochopia, že automobilový priemysel ponúka zaujímavú prácu na Slovensku.
Matej Bugár: Máme nedostatok motivovaných, vysokokvalifikovaných ľudí. No okrem dobrých podmienok musia mať aj motivujúce úlohy.

Peter Homola, novinár
Ako sa snažíte stimulovať dodávateľov, aby prichádzali na Slovensko?

Andreas Tostmann: Keď prídete s novými modelmi, uvažujeme o dodávateľoch a tým aj o ďalšej výrobe v krajine. Začali sme minulý rok so škodou Octaviou a od marca máme prvých dodávateľov, ktorí boli z okolia našej továrne v Bratislave.
Jozef Uhrík: Je to vidieť na vývoji Volkswagenu u nás. Keď vyrábal 500 áut denne, bolo ťažké presvedčiť dodávateľov, aby prišli. Ale keď sa začalo uvažovať o produkcii 1 000 vozidiel denne, vstupovali do toho už vyššie logistické náklady. A Volkswagen si dal podmienku: buď prídete bližšie, alebo nebudete dodávatelia.

Peter Vavro, šéfredaktor HN
Do akej miery sú opodstatnené obavy, že by spoločnosti ako Volkswagen presunuli svoj záujem zo Slovenska niekam inam?

Andreas Tostmann: Verím, že zvládneme prichádzajúce výzvy a zmeny. Napríklad nezamestnanosť v Bratislave je už veľmi nízka, takže musíme prísť s novými nápadmi. Samozrejme, máme plány na trhoch ako je Rusko a Čína, takže to neznamená, že nebudeme stavať továrne inde vo svete. Ale musíme meniace sa podmienky zvládnuť a nie pred nimi utekať. Ste krajina, ktorá rastie, s veľkou budúcnosťou. A s budúcnosťou aj pre Volkswagen. Pozerám sa na to optimisticky.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 08:15