Premiér Robert Fico potvrdil včera záujem firiem o realizáciu projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri budovaní diaľnic. Tieto projekty dokonca označil za jedinú cestu ako urýchliť výstavbu diaľnic, pretože ak by pokračovali doterajšie metódy financovania, boli by dokončené až v rokoch 2018 až 2020. "Verím, že vďaka tomuto záujmu vznikne veľká konkurencia, ktorá prinesie pre Slovensko zaujímavé projekty," povedal Fico pre agentúru SITA. Za dôležitú pritom označil podporu podnikateľov, zamestnancov, ale aj celej spoločnosti. Pri výstavbe diaľnice cez projekty PPP možno podľa premiéra očakávať obrovské urýchlenie výstavby, zapojenie podnikateľského sektora nielen zahraničného, ale aj domáceho.
Firmy chcú investovať
Záujem o financovanie diaľnic potvrdilo už niekoľko stavebných a finančných firiem a konzorcií. Po konzorciu Bonaventura, stavebnej a investičnej spoločnosti John Laing, banke Dexia a stavebných firiem Strabag, Skanska a Doprastav, záujem potvrdili aj Inžinierske stavby, ktorých materská spoločnosť Colas je členom konzorcia súťažiaceho o podobný tender v Maďarsku. Maďari pritom svojho koncesionára spoznajú už onedlho.
"Verejné obstarávanie na štátnu zákazku, ktorej súčasťou je naplánovanie, výstavba, opravy, údržba, prevádzka a financovanie tretej etapy diaľnice M6 zo Szekszárdu do Pécsu, je práve v etape rokovaní a predkladania ponúk. Dátum vyhlásenia víťaza je podľa tendrových podmienok 11. októbra 2007. Presný dátum závisí od parlamentného rozhodnutia," hovorí Dávid Zsófia z komunikačného oddelenia maďarského rezortu dopravy.
Financi rozhodnú čoskoro
Projekty tak, ako ich navrhuje ministerstvo dopravy, však zrejme neprejdú. Stanovisko ministerstva financií, ktoré rozhodne, za akých podmienok bude výstavba diaľnic za súkromné peniaze započítaná do verejného dlhu, má totiž výstavbu zúžiť o jednu tretinu. "Áno, pripravujeme nejaké variantné riešenia, ktoré obsahujú zúženie," cituje šéfa rezortu Jána Počiatka denník Pravda. Rezort Ľubomíra Vážneho sa teda bude musieť rozhodnúť, či z projektov vyjme úseky medzi Nitrou a Zvolenom alebo niektoré časti D-jednotky medzi Žilinou a Košicami. O tom, ktoré z nich budú dostavané neskôr zo zdrojov štátneho rozpočtu, má rozhodnúť práve analýza rezortu a najbližšie rokovanie vlády. Rezort financií ju chce predstaviť začiatkom budúceho týždňa.
Tendre na výstavbu diaľnic (v Sk)
Prvý balík - 75 miliárd
Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová a na východe Slovenska Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia.
Druhý balík - 17 miliárd
Nitra - Selenec, Selenec - Tekovské Nemce
Tretí balík - 41 miliárd
Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a Lietavská Lúčka - Višňové, Višňové - Dubná skala