Vianoce sú štedrým obdobím nielen pre obdarovaných darčekmi, ale aj pre telekomunikačných operátorov. Ich tržby pred sviatkami totiž niekoľkonásobne rastú. "Dlhodobo platí, že v priemere každá tretia zmluva je uzatvorená práve počas trvania vianočných akcií, a to v mesiacoch november a december. Vypovedá to o atraktívnosti a vysokej obľube akciových ponúk v predvianočnom období," hovorí hovorca spoločnosti T-Mobile Andrej Gargulák.
Počet uzatvorených zmlúv rastie niekoľkonásobne aj Orangeu. "V niektorých dňoch až desaťnásobne oproti priemernému dennému predaju v roku," potvrdzuje hovorca spoločnosti Peter Tóth.
V prípade tretieho operátora, Telefóniky O2, je situácia odlišná. Pre túto spoločnosť sú tieto Vianoce prvými na trhu. "Momentálne je predčasné hodnotiť predvianočné obdobie," tvrdí hovorca operátora René Parák. Ako dodáva, najmladší operátor napriek tomu sleduje "radikálny nárast predaja", a to nielen paušálnych programov.
Rady na pobočkách
Pre klientov predvianočný nápor znamená, že v inokedy poloprázdnych pobočkách musia teraz čakať v radoch. "Pred Vianocami, pochopiteľne, rastie množstvo zákazníkov v predajniach, a tým aj časové nároky na vybavenie zákazníkov. Na druhej strane o nervozite vyslovene nemožno hovoriť," hovorí Tóth.
Operátori na Vianoce reagujú zvýšením počtu mobilných telefónov na pobočkách a predĺžením otváracích hodín predajní.
"Vďaka posilneniu na systémovej úrovni a zabezpečeniu dostatočného počtu mobilných telefónov je aj v týchto hektických dňoch prevádzka na predajniach plynulá. Predvianočný nápor a záujem zákazníkov zvládame zatiaľ bez väčších komplikácií," tvrdí Gargulák. Pobočky pred Vianocami posilnila aj O2, ktorá sa s nervozitou zákazníkov stretáva len občasne.
Lehota viazanosti to neovplyvní
Ľudí pred Vianocami "ženie" na pobočky aj to, že práve v tomto období im zvyknú končiť zmluvy viazané na dva roky. Kto teda uzavrie zmluvu teraz, do radu sa pravdepodobne postaví opäť v decembri 2009.
Skracovanie lehoty viazanosti o pol roka, aby tá vypršala v lete, však podľa operátorov problém vianočných návalov nerieši. Ľudia sú totiž ochotní aj po skončení zmluvy počkať na najlepšie akcie aj niekoľko týždňov, či dokonca mesiacov. "Zákazníci na slovenskom trhu očakávajú už na základe skúseností z minulosti, že najatraktívnejšiu ponuku služieb môžu získať práve v predvianočnom čase," hovorí Parák.
Napriek tomu sa tento rok o "rozbitie" čakacích radov pokusy objavili. "Tento rok sme mali silnú letnú kampaň, ktorej úlohou bolo práve zmiernenie predvianočných náporov," povedal Gargulák.
E-shop je riešenie
Dvaja operátori už našli riešenie v internete. S jeho pomocou totiž už nemusia zákazníci na zakúpenie telefónu a ponúkanej akcie vystáť desiatky minút v rade a kúpia si ho cez internet. "Telefón so zmluvou im domov bezplatne doručí kuriér," vysvetľuje Tóth. Rovnakú možnosť má vo svojej ponuke aj najmladší operátor. "Samozrejme, kúpiť si niektorý z našich produktov a vyhnúť sa tak náporu aj čakaniu v rade sa dá návštevou prvého O2 e-shopu na našej webovej stránke," dodal Parák.
T-Mobile: 22 vlastných predajní, 175 partnerských predajní
Orange: 174 predajných miest
O2: 27 vlastných predajní, okolo 100 partnerských predajní