StoryEditor

Zložil som angličák do reálneho sveta

18.02.2008, 23:00

Už desať rokov pôsobí ako riaditeľ značky Porsche na Slovensku. Začínal, keď bola značka ešte v plienkach. Dnes má na domácom trhu svoje miesto a o dva mesiace otvára nové Porsche centrum na Zlatých pieskoch. Martin Treskoň je dobrosrdečný, aktívny a podnikavý muž. Podnikavosť sa prejavila už počas strednej školy a prvú spoločnosť si založil na vysokej. Svoju prácu miluje. A tvrdí: "Splnil sa mi sen. Môžem si objednať Porsche, môžem na nich jazdiť."
Túžba ísť do sveta
Narodil sa pod Tatrami v Štrbskom Plese. "Určite som nebol ten, čo bol uzavretý a tichý. Dnes sa už len s úsmevom pozerám na dvojku zo správania v štvrtom ročníku základnej školy," spomína na detstvo.
Vždy ho lákal svet, ktorý nemal. Ťahalo ho to von. Od malička sníval o ďalekých cestách a prechádzal si ich aspoň prstom na mape. "Chcel som byť šoférom kamióna, keďže som si myslel, že takto svet uvidím." Tvrdí, že už na základnej škole bol rozhodnutý zo Slovenska ujsť. Pretože vtedajší režim mu možnosť cestovať nedovoľoval.
Na strednej sa prejavila jeho podnikavosť. "Keď sa otvoril trh, moji kamaráti začali dovážať zo zahraničia nový tovar. Ja som ho predával." Snažil sa zarábať a byť nezávislý. Mal na to pádny dôvod. Priateľku na južnom Slovensku, za ktorou cestoval a cesty si hradil sám. Táto investícia sa oplatila. Dnes sú spolu zosobášení. "Viacerým som po vysokej škole dokázal, že sa mýlili a niekam som to dotiahol."
Pečiatka vysokoškoláka
Priťahoval ho Západ a medzinárodné vzťahy. "Politika a diplomacia ma vždy fascinovali. Rozhodoval som sa medzi politológiou a právom." S politológiou sa mu to podarilo na druhý pokus. Začal študovať na Trnavskej univerzite. "V tom čase sme boli rebelujúca univerzita. Za Mečiarovej vlády tam minister kultúry viackrát niekoho vyhadzoval a vymieňal zámky. Nás to neuveriteľne bavilo, viacerí moji spolužiaci sú teraz v politike. Bola to fakulta terajšej opozície."
Po troch rokoch v Trnave sa Martin presunul do Bratislavy. Tu pokračoval v politológii a súčasne študoval právo. "Moja škola nebola klasická. Chýbali mi tie chodbovice a študentský život. Vždy to bolo spojenie práce a školy," konštatuje.
Od túžby po aute k obchodnému riaditeľovi
V Trnave Martin začal s podnikaním. "Človek, ak chce mať vyšší štandard, tak mu peniaze od rodičov nestačia. Žiaľ, nestihol som vlnu skvelých obchodov v 90. rokoch, na ktorých sa dalo rýchlo dostať ďalej. Začal som sa teda obracať," udáva veci na pravú mieru. Otvoril si firmu a podnikal s mnohými vecami. Napríklad prenajímal koberce alebo sa zameral na správu daní v daňových rajoch.
Ako väčšina dvadsaťročných mladíkov aj Martin veľmi túžil po aute. V Bratislave to teda všetko nabralo na obrátkach. Stal sa obchodným zástupcom pre spoločnosť Hilti. "Presvedčil som generálneho riaditeľa o mojich schopnostiach. Tiež som dostal to auto. Bol som zamestnancom na plný úväzok a študentom denného štúdia. Nebolo to fér voči firme, ani univerzite, no mňa to tak bavilo."
Po roku sa presunul do inej firmy, kde ho čakal post obchodného riaditeľa. Vtedy mal dvadsaťjeden rokov. Odtiaľ jeho kroky smerovali do Ameriky.
Túžba osedlať kvalitného koňa
Písal sa rok 1998, keď sa vrátil naspäť na Slovensko. Otvoril si noviny a zbadal inzerát. Spoločnosť Porsche hľadala riaditeľa značky. Prihlásil sa. Pani z personálnej agentúry ho však nechcela posunúť ďalej. Nemal technické, inžinierske ani ekonomické vzdelanie. Presvedčil nielen ju, ale aj zástupcov spoločnosti.
"Porsche, to je vysnívaný sen každého chlapca. Nebol som z rodiny, v ktorej by sa takéto autá používali. Vtedy som si hovoril: Keby som len na pol roka mohol na tej pozícii pracovať. Splniť si sen, zajazdiť si na Porsche," hovorí o túžbe. Konkurz vyhral. "Bolo to niečo také, ako keď si položíte angličák z poličky do reálneho sveta."
Mal dvadsaťtri rokov, keď túto pozíciu získal. "Nemal som toľko zamestnancov, spolupracovníkov ani obrat. Môžem povedať, že som pri Porsche od samého vzniku. Od "one man show" až po fungovanie reálneho zastúpenia značky. Začínal som sám, dnes je nás sedemnásť." Tak sa dostal k autám, ktoré patria medzi tie najlepšie. Splnil sa mu sen. Denne jazdí na aute, ktoré je snom každého muža, a veľa cestuje.
Cez cestovku k predaju áut
Keď v Porsche začínal, bolo všetko iné ako dnes. Reprezentatívne priestory boli minimálne a na sklade mali štyri autá . Na Slovensku mal jednu predajňu Jaguár, ktorý predal jedno auto do roka. Podobne Lexus predával málo. "Pamätám sa, že som sedel v kancelárii nad papiermi a rozmýšľal som, ako sa presadiť. V rámci divízie Porsche travel club som začal organizovať cesty pre ľudí, ktorí sa o našu značku zaujímajú, alebo si niekedy naše auto kúpili."
Keď s touto myšlienkou prišiel, mnohí sa naňho pozerali ako na blázna. Nikto to nechápal. "Nikto s tým nápadom predo mnou nikdy neprišiel, ani sa neodvážil," hovorí o presadzovaní návrhu. Všetko sa to začalo so skupinkou 10 -- 20 ľudí. Prešli spolu napríklad Dubaj, Pyreneje v Španielsku, Route 66 v USA. "Bolo to úžasné, ako sme prechádzali po Beverly Hills, dvanásť Porsche Boxster S za sebou, ľudia sa pristavovali, zastavovali sa s údivom aj v Bentley a v Rolls-Royceoch," spomína.
Ľudia sa o Porsche klube dozvedeli, ten sa rozrastal a nakoniec sa začali kupovať aj autá. Dodnes sa mu darí organizovať zimný tréning vo Fínsku. "Stále sa snažím pripravovať zájazdy. Ľudí je však viac, tak už tak často a ďaleko necestujeme. Na druhej strane predávame viac áut. Nedá sa všetko stíhať."
Porsche jeho pýcha
Dnes Porsche vstupuje do novej éry. Desať rokov fungovali v malých priestoroch. O pár mesiacov bude Martin stáť pri otvorení nového Porsche centra na Zlatých pieskoch. "Vznikne tak iný level zastúpenia Porsche na Slovensku." Stál pri jeho zrode, stojí a tvorí jeho vývin. Porsche je aj "jeho dielo".
Spoločnosti sa na Slovensku darí. Aj vďaka Martinovi. Je úspešný, pretože svoju prácu miluje. "Porsche je pre mňa láska." Je ochotný práci a zákazníkovi podriadiť všetko. Svoj voľný čas a rodinu. "Viem, ako predávať drahé autá. Rozumiem tomuto trhu. Mám svoje rezervy, no myslím si, že ich poznám a snažím sa ich zlepšovať," hovorí o tajomstve svojho úspechu. Je to jeho srdcovka.
"Ani si neviem sám seba predstaviť v inej automobilovej značke. Moje meno je spojené s Porsche na Slovensku," dodáva.
Ambície politológa
Vyštudoval právo a politológiu. Tieto profesie ho stále lákajú. Ako čerstvý absolvent o nich uvažoval. Túžil po diplomatickej kariére. Odradilo ho však počiatočné miesto na ministerstve s malým platom. "Ja som nemal rodičov v Bratislave s bytom, kde by som mohol bývať, čo by mi výrazne pomohlo. Potreboval som si vytvoriť zázemie."
Takisto uvažoval o politike. Jeho kamaráti, ktorí sa do nej dostali ako mladí s veľkými ideálmi, pochopili, že to bolo priskoro. "Nakoniec som rád, že som vtedy nešiel s nimi. Bola to eufória. Starší však majú širšie lakte, rýchlo ich posunuli do úzadia. Pochopil som, že človek nemá do politiky vstupovať mladý, lebo môže odísť sklamaný, alebo ho môžu ľahko odpísať. Je lepšie niečo mať za sebou. Nejsť do nej teda s prázdnymi vreckami a s papierovými nohami," vysvetľuje. Dnes zázemie a skúsenosti má. Politická kariéra ho láka, takisto aj zahraničie.
Voľný čas
Voľné chvíle si vyplňuje rôznymi radovánkami. Keď môže, je v Tatrách. Miluje šport, najradšej lyžuje, hrá tenis. Keď sa dá, tak cestuje. "Určite nie som typ, ktorý žije v kolobehu. Nemám jednu letnú a možno jednu zimnú dovolenku. Snažím sa cestovať stále. Tou mojou najlepšou cestovateľskou skúsenosťou bola svadobná cesta. Nechcem, aby to znelo ako klišé, ale bolo to nádherné. Navštívili sme New York, San Francisco, L.A. Bývali sme v moteloch, jazdili na požičanom aute. Bola to nádhera."

Ako zvyčajne začínam pracovný deň?
Raňajkami doma. V práci si dám kávu.
Koľko času strávim priemerne v práci?
Približne deväť hodín.
Čo ma postaví na nohy?
Horúca sprcha.
Ako sa udržiavam v kondícii?
Športom.
Čo mi zdvihne adrenalín?
Povrchnosť, ľahostajnosť a neúprimnosť.
Pri čom si najlepšie oddýchnem?
Milujem vodu a morský svet. Yachting, to je moje.
Ako si predstavujem ideálnu dovolenku?
Kombinácia oddychu so spoznávaním.
Čo nemám rád na sebe a na druhých?
Nedochvíľnosť. Moja najväčšia chyba mi prekáža najviac aj na druhých.
Na čom jazdím, na čom by som chcel jazdiť?
Jazdím na služobnom Porsche. Raz chcem mať v garáži Porsche 911 ešte vzduchom chladené.

Kto je Martin Treskoň
Narodil sa v Štrbskom Plese. Vyštudoval filozofickú fakultu, odbor politológia a Právnickú fakultu v Bratislave. Podnikať začal už na strednej škole. Na vysokej si založil vlastnú firmu. Ako študent túžil po aute, tak sa stal obchodným zástupcom firmy HILTI. Ako dvadsaťjedenročný bol obchodným riaditeľom spoločnosti HERMAN. O dva roky neskôr začína ako riaditeľ značky Porsche na Slovensku. Pod jeho taktovkou sa úspešne rozrastá. Je ženatý a zatiaľ bezdetný. Hovorí plynule po anglicky a po nemecky.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. máj 2024 21:16