StoryEditor

Mobilní operátori bojujú o firmy

11.10.2007, 00:00

Najväčší výrobcovia mobilných telefónov očakávajú, že do konca tohto roka bude mať mobilný telefón viac ako polovica svetovej populácie. Prístup k nemu budú mať asi tri miliardy ľudí, do konca roka 2010 dokonca až štyri miliardy. Podnikanie v súčasnosti je už vo všeobecnosti bez kvalitnej elektronickej komunikácie prakticky nepredstaviteľné. S príchodom nového mobilného operátora na slovenský trh sa opäť rozpútal aj boj o firemných zákazníkov.
Čím zaútočiť na trh
S najbežnejšími marketingovými nástrojmi si už dnes mobilní operátori pri firemnej klientele nevystačia. "Pri podnikateľských službách je potrebný dobre fungujúci direct marketing a ďalšie nástroje, ktoré dokážu presnejšie cieliť na klienta. To však nie je až také jednoduché. Operátor musí mať vlastné štruktúry, aby tieto nástroje dokázal optimálne využiť," myslí si senior konzultant poradenskej spoločnosti DLM Slovakia Peter Blaas.
Rozhoduje cena
O pohyboch zákazníkov medzi firmami rozhoduje predovšetkým najmä cena. S tou treba svojich konkurentov, najmä keď ide o novú spoločnosť, podliezť. "Nový operátor uspeje, ak príde s neobmedzenými volaniami, respektíve volaniami tváriacimi sa viac neobmedzene. Volania do iných sietí nebudú môcť byť drahšie ako tie, ktoré majú konkurenti. Musia byť nastavené konkurenčne aj do iných sietí, alebo musia byť súčasťou takzvaných flatových neobmedzených balíkov. Ceny hovorov do konkurenčných sietí môžu byť dočasne dokonca nižšie, ako sú poplatky spoločnosti za prepojenie do inej siete," myslí si Blaas.
Zaujímavé výsledky môže prinášať aj kombinovaná ponuka mobilných, internetových a telefónnych služieb.
Čo ponúkajú
T-Mobile prináša napríklad v súčasnosti živnostníkom a malým firmám špeciálnu akciu na mesačné programy Podnikateľ "4 dni voľna od platenia". Zákazník získa možnosť telefonovať v jeho sieti 4 dni v týždni zadarmo počas jedného alebo dvoch rokov.
 Každý zákazník, ktorý využil špeciálnu ponuku a aktivoval niektorý z programov Podnikateľ, získal možnosť bezplatne telefonovať v sieti T-Mobile Slovensko počas štyroch dní v týždni -- od piatka do pondelka počas celého dňa.
Benefit bezplatných volaní od piatka do pondelka môže zákazník využívať počas jedného roka (ak si k programu Podnikateľ zakúpi akciový mobilný telefón) alebo počas celých dvoch rokov (ak si k programu Podnikateľ nezakúpi akciový mobilný telefón).
K programu Podnikateľ 150 alebo vyššiemu ponúka ?????. V apríli T-Mobile dokonca výrazne znížil cenu väčšiny akciových telefónov pre programy Podnikateľ a ponúkal ich zákazníkom za výhodnejšie ceny ako pri bežných mesačných programoch.
Štandardnú ponuku mesačných programov spoločnosti Orange dopĺňajú v prípade firemných zákazníkov takisto rôzne výhodné balíky služieb, ktoré napríklad umožňujú bezplatné volania všetkých zamestnancov v rámci jednej firmy navzájom, neobmedzené volania z čísel zamestnancov do siete Orange alebo do pevnej siete, alebo aj zvýhodnené možnosti komunikácie so zahraničím. Orange umožňuje aj aktiváciu hlasových služieb v pevnej sieti.
Na špeciálne firemné ponuky nového operátora O2 s výrazným "konkurenčným ťahom na bránu" zatiaľ ešte len čakáme.
Obľúbené telefóny
Každá firma uprednostňuje iné telefóny. Väčšinou to závisí od oblasti, v ktorej pôsobí a od podmienok, v ktorých pracuje.
"Ak zamestnanci danej firmy pôsobia napríklad v teréne, využívajú tzv. outdoor telefóny ako Nokia 5140i alebo Nokia 5500, zamestnanci bežnej firmy uprednostňujú jednoducho ovládajúce telefóny, vyšší manažment predovšetkým Smartphony, dizajnové modely s využitím takých dátových funkcií ako HSDPA alebo Push e-mail," povedal Richard Fides z firmy Orange. Hovorca spoločnosti T-Mobile Martin Vidan hovorí, že najžiadanejšou značkou pri firemných zákazníkoch je Nokia, obľubujú však aj modely značiek Sony Ericsson, Samsung i ďalšie.
Konkurenčný boj
Operátori by mali biznis produkty postaviť na výhodnej a jednoduchej prenositeľnosti čísel. Pre firemných zákazníkov je totiž pri prechode ku konkurencii dôležité, aby si mohli svoje pôvodné číslo ponechať. S tým je však problém. Systém prenášania čísel, ktorý spoločne uviedli T-Mobile a Orange, totiž nie je kompatibilný s tým, ktorý chce použiť O2. Pôvodní operátori sa s nováčikom nevedia zhodnúť na tom, kto z nich je ten, ktorý nie je na prenášanie čísel pripravený. Orange a T-Mobile vidí nedostatky na strane O2. "Implementácia a testovanie prenositeľnosti čísla si vyžaduje určitý čas predovšetkým z dôvodov na strane spoločnosti Telefónica O2," cituje hovorcu T-Mobile Martina Vidana agentúra SITA. O2, naopak, tvrdí, že prispôsobiť by sa mala konkurencia. "Prenositeľnosť čísel bude možná vo chvíli, keď na túto službu budú pripravení všetci operátori. Naša spoločnosť je úplne pripravená na začatie testu medzi operátormi," povedala hovorkyňa Hana Hejsková.
Kto komu zaplatí
Prejsť ku konkurencii a neprísť tak o svoje číslo sa dá už vyše roka. Zavedenie tejto služby prikazovala operátorom smernica Európskej únie. Za prenos čísla dnes klient platí operátorovi, od ktorého odchádza.
Za prechod od T-mobilu k Orangeu, ktorý je spojený s ponechaním si čísla, zaplatí klient T-mobilu 595 korún. Odchod z Orangeu je o polovicu drahší.
Podľa Blaasa môže na prenášaní čísel O2 získať nových klientov v prípade, ak si od svojej konkurencie bude doslova kupovať. "Telefónica môže poplatok za ponechanie čísla klientovi vrátiť napríklad bonusmi pri prechode," hovorí Blaas.

Konkurencia internetu
Prečo by ste platili za telefonovanie, keď môžete volať aj zadarmo? Stačí, ak máte pripojenie na internet a môžete s každým, kto je takisto pripojený, hovoriť hoci aj celé hodiny, bez toho, aby ste za to zaplatili čo i len korunu. Nezáleží pritom, či človek, s ktorým voláte, sa nachádza na druhom konci mesta alebo zemegule. Obmedzením v dnešnej dobe prenosných počítačov nie je už dokonca ani fixácia na kancelársku stoličku.
Skype, Icq, Vonage, Aol alebo najnovšie Fring. Kto nesurfuje po internete, tomu tieto slová asi nič nepovedia. Kto sa však aspoň občas prihlási na internet, vie, že ide o programy, ktoré umožňujú posielať správy medzi používateľmi internetu, telefonovať či uskutočňovať videokonferencie. Stačí si z internetu stiahnuť program, nainštalovať ho a potom už len stačí nájsť ľudí, s ktorými budeme volať. Väčšina programov sa automaticky spustí ihneď po zapnutí počítača. Ľudia, ktorí majú kontakt na nás uložený, tak okamžite budú vedieť, že sedíme za počítačom, a teda, že nám môžu aj zavolať.
Extrémne nízke náklady
Na volanie cez internet sú potrebné len slúchadlá s mikrofónom alebo samostatný mikrofón s reproduktormi. Cena slúchadiel sa začína od 150 korún, kvalitnejšie stoja od 400 korún vyššie.
Okrem volania medzi ľuďmi, ktorí majú nainštalovaný daný program a sú prihlásení, umožňujú tieto programy telefonovať aj na akúkoľvek pevnú linku či mobil. Za túto službu však už treba zaplatiť. Ceny volania sú však oveľa nižšie ako v prípade volania z klasickej pevnej linky alebo z mobilu. Lacnejšie vyjde predovšetkým volanie do zahraničia.
Cez najrozšírenejšiu službu na telefonovanie cez internet Skype možno na pevné linky na Slovensku volať za 2,12 Sk a na mobily za 6,71 Sk. Telefonát na pevnú linku do Česka stojí 66 halierov a na mobil 5,79 koruny. Za 66 halierov za minútu hovoru sa dovoláme aj do Spojených štátov amerických, Austrálie, Rakúska, Belgicka, Kanady či do Čile. Za každý hovor uskutočnený cez Skype sa však navyše platí aj spojovací poplatok vo výške 1,50 Sk.
Operátori sa prispôsobujú
Volania cez internet ponúkajú aj telekomunikační operátori. V takom prípade dostane zákazník telefón, ktorý vyzerá ako klasická telefónna linka. Na volanie však využíva internetové pripojenie. Pri tejto službe zákazník dostane volania zadarmo na internetové telefóny firmy, od ktorej si telefonovanie objednal. Väčšinou však musí platiť mesačný poplatok, v ktorom je zahrnutý istý počet voľných minút. Za hovory nad rámec voľných minút musí platiť. Cena za minútu je zvyčajne nižšia ako pri klasickej linke, v porovnaní so službou Skype je však o niečo vyššia. Volania na Slovensko vyjdú lacnejšie.

Čím môžu uspieť mobilní operátori
-- nižšími cenami, neobmedzenými hovormi
-- kombináciou mobilných, internetových a telefónnych služieb
-- silným priamym marketingom
-- podmienkami pri prenášaní telefónnych čísel.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 07:20