StoryEditor

Účinná zbraň je aj otvorená komunikácia

29.05.2009, 00:00

"Mám pre vás dve správy -- jednu dobrú a jednu zlú. Ktorú chcete počuť ako prvú?" Veľa dobrých vtipov sa začína práve takto. Ale účinná komunikácia, primeraná okolnostiam a cieľu, ktorý chce dosiahnuť, je -- práve tak ako humor -- veľmi vážna vec. Môže významne ovplyvniť atmosféru vo firme, motiváciu pracovníkov a nakoniec aj čísla vo výkaze ziskov a strát. Dobré správy oznamujeme všetci radi a hneď. V dnešných časoch ekonomickej krízy je však manažér častejšie ako inokedy nútený povedať aj negatívne správy. Správne oznámiť zlú správu je jedna z najťažších činností, pred ktoré môže byť manažér postavený. Pre každého psychicky zdravého človeka takáto úloha predstavuje veľkú emočnú záťaž. Nezabudnite však, že neistota a z nej vyplývajúce očakávania katastrofy, je pre ľudí najhoršia možnosť zo všetkých. Veľmi dôležité je vyslať včas "varovné signály". Ak správa o hromadnom prepúšťaní príde pre zamestnancov vo vašej firme ako blesk z jasného neba po predchádzajúcom ohlásení úspešného štvrťroku, dôveryhodnosť vedenia asi výrazne utrpí. Vhodné doplnenie ako napríklad: "Napriek nedávnym dobrým výsledkom nás pokles dopytu núti urobiť radikálne rozhodnutia. Do dvoch týždňov vám vedenie našej spoločnosti predstaví krízový plán," dáva čas na racionálne zvládnutie prichádzajúcej reštrukturalizácie. Signály si však nie je možné zamieňať s klebetami. Práve naopak, šírenie klebiet indikuje nedostatok alebo meškanie priamej komunikácie. Osobné rozhovory s dotknutými jednotlivcami je nevyhnutné uskutočniť čo najskôr po verejnom ohlásení krízového plánu. A nezabudnite ohlásiť aj ukončenie nepopulárnych krokov, inak vám vo firme ostanú iba ustráchaní zamestnanci permanentne očakávajúci ďalšie "jóbovky". Známe pravidlo vraví, že nesúlad medzi verbálnou a neverbálnou komunikáciou, slovami a skutkami, vzbudzuje nedôveru a odmietnutie. Priamy očný kontakt, otvorený postoj tela, vážne gestá, neuponáhľaný rytmus reči dokážu podčiarknuť nielen vážnosť situácie, ale aj osobnú účasť podávateľa zlej správy. V tejto oblasti sú skúsenosti na nezaplatenie. Ak ich nemáte, skúste si predstaviť, ako by ste sa asi cítili, ak by vám lekár správu o vašej vážnej chorobe hovoril ľahostajným hlasom pozerajúc ponad vaše plece do okna. Alebo si v podnikovej kafetérii vypočujte komentáre na váš nový športiak, na ktorom ste prišli ohlásiť radikálne zníženie nákladov vo vašej spoločnosti.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. október 2022 15:39