Až tri štvrtiny predaja General Motors (GM) by mali do desiatich rokov pochádzať z trhov mimo USA. V piatok to v interview pre Bloomberg Television povedal šéf koncernu Rick Wagoner.
Detroitská automobilka sa snaží zvýšiť predaj na rýchlo sa rozvíjajúcich trhoch, keďže dopyt v USA stagnuje. V 3. kvartáli 2007 pripadalo 58 % predaja GM na zahraničné trhy. Ešte v roku 2004 väčšinu svojich áut predával koncern na americkom trhu.
Počas uplynulých dvoch rokov automobilka znížila svoje náklady o 9 miliárd USD, v prepočte 203,7 miliardy SKK, a v októbri 2007 uzavrela prelomovú kolektívnu zmluvu, ktorá jej ušetrí ďalšie náklady. Podľa Wagonera má v súčasnosti GM dostatok hotovosti a sily, aby držala krok s konkurentmi na čele s Toyota Motor.
Toyota s najväčšou pravdepodobnosťou po 76 rokoch zosadila GM z trónu najväčšieho výrobcu áut na svete. Americký koncern vlani vyrobil 9,284 milióna vozidiel. To je o 226 000 menej, ako uvádza prognóza (9,51 milióna) Toyoty z 25. decembra 2007. Japonská automobilka zverejní presné čísla za vlaňajšok koncom januára.
"V žiadnom prípade si nepriznávame porážku. GM má veľmi agresívny plán rastu pre rok 2008, predovšetkým pre trhy ako je Čína, India, Brazília a Rusko," uviedol Wagoner. Dodal, že jeho plán ukončiť stratovosť severoamerických operácií sa zatiaľ zrealizoval na 50 % až 60 %. Napríklad nová kolektívna zmluva prispela k redukcii nákladov. Wagoner chce do roku 2010 znížiť fixné náklady na 25 % z tržieb. V roku 2005 dosiahli 34 % tržieb.
StoryEditor