Dôvody zastavenia tendra, ktorý by mal povedať, kto za súkromné peniaze postaví časť diaľnice z Bratislavy do Košíc, zostávajú nejasné. Minimálne opozícia spochybňuje dôvody, prečo v stredu ministerstvo oznámilo, že celý tender pozastavilo a podalo žalobu na Úrad pre verejné obstarávanie. Úrad totiž vrátil do hry jedného z uchádzačov, ktorého predtým ministerstvo zo súťaže vylúčilo. Minister dopravy Ľubomír Vážny svoje konanie zdôvodnil snahou zbaviť tender "biľagu netransparentnosti", ktorý mu podľa neho úrad nasadil.
"Rozsah PPP projektov je veľmi zaujímavý pre sponzorov Smeru. Celá táto fraška smeruje k tomu, aby sa dosiahlo víťazstvo vopred vybraných firiem," vysvetľuje svoju verziu exminister dopravy Pavol Prokopovič.
Podľa oficiálne nepotvrdených informácií však za ministrovým konaním môžu stáť aj obavy vlády z neprijatia eura. Ak by sa totiž rozhodla realizovať projekty v prehnanom rozsahu, Európska komisia by Slovensku neumožnila prijať európsku menu. Ministerstvo financií však tvrdí, že informáciu o ohrození eura nemá.
"Lobistické tlaky niektorých firiem a rovnako uvedomenie si možných negatívnych následkov PPP projektov, ako príčiny rozhodnutia podať žalobu na Úrad pre verejné obstarávanie, ministerstvo dopravy jednoznačne vylučuje," povedal hovorca rezortu Marián Jánošík.
Vážny tiež pripustil, že dostavba vybraných úsekov diaľnice medzi Bratislavou a Košicami v roku 2010 by sa mohla ohroziť. Omeškanie podľa neho hrozí v prípade, ak sa zmluva s víťazom súťaže, ktorý má dostavať časť úseku za súkromné peniaze, nepodpíše do konca tohto roka. "Myslím, že do konca roku 2008 (by mal byť vybratý koncesionár), inak je to nereálne (dostavať do roku 2010), lebo on musí chytiť dve letné sezóny," povedal po včerajšom rokovaní vlády Vážny.
Výber uchádzača v tendri, ktorý má postaviť asi 75 kilometrov diaľnice v Žilinskom a Prešovskom kraji, sa oddialil po tom, ako ministerstvo dopravy napadlo na súde verdikt Úradu pre verejné obstarávanie. Ten ešte v marci nariadil ministerstvu, aby do súťaže vrátilo jedného z vyradených záujemcov. Do súťaže sa pôvodne prihlásilo šesť uchádzačov, do ďalšej fázy sa však dostali len dvaja, medzi nimi aj veľké slovenské stavebné firmy Doprastav a Váhostav-SK.
Ministerstvo podľa Vážneho opäť prehodnocuje doklady od uchádzačov v súťaži tak, ako mu nariadil úrad, čo vraj predĺži tender asi o tri mesiace. "Neviem posúdiť dĺžku trvania súdu. Stále mám určitú zbraň, stiahnuť žalobu, čo zatiaľ nechcem urobiť," poznamenal minister. Predpokladá však, že ak by súd rozhodol do dvoch mesiacov, dokončenie diaľnice D1 s výnimkou náročných úsekov s tunelmi by mohlo byť reálne do konca roka 2010.
Ficov kabinet chce urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest prostredníctvom takzvaných projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP projekty). Štát rozbehol už aj tender na postavenie časti rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Ministerstvo dopravy aj v tomto prípade už vylúčilo zo súťaže niektorých záujemcov, opäť tak môžu nastať komplikácie. "Očakávame v najbližších dňoch námietku na ÚVO," naznačil Vážny. Ministerstvo však pri tendroch počítalo aj s určitou časovou rezervou na revízne postupy.
StoryEditor

