StoryEditor

Šrotovné na autá funguje aj po skončení štátnej dotácie

30.03.2010, 00:00
Šrotovné na autá sa ešte definitívne neskončilo.

Štát síce prestal dotovať kúpu nových automobilov, ale niektorí predajcovia sa rozhodli zaviesť vlastný systém zliav. Aktuálne ponúka šrotovné okrem veľkých autobazárov iba Peugeot. Na zmene auta sa tak dá ušetriť 1 500 až 2 000 eur.

Francúzske šrotovné
Ak si kupujete nový Peugeot, stále máte šancu získať šrotovné. Sieť predajcov totiž v rámci akcie Odkupné zvýhodňuje ceny svojich automobilov dotáciou vo výške 1 500 eur, ak klient pri kúpe nového auta predá importérovi aj svoj starý model. "Funguje to tak, že nášmu klientovi oceníme jeho auto trhovou cenou a v závislosti od modelu, ktorý si u nás kupuje, mu okrem toho poskytneme aj ďalšiu zľavu až do výšky 1 500 eur,“ hovorí predajca áut Peugeot Bratislava Igor Máder.

Najvyššie zľavy sú, prirodzene, na najdrahšie modely. Odkupné pri Peugeote 206 je 500 eur. Pri drahšej 307 však vďaka bonusu ušetríte tisícku. Najväčšia zľava, až 1 500 eur, je na rodinný Peugeot 5008, ktorý je však drahší ako 18 900 eur. O odkupné je podľa Mádera záujem. Najviac ho využívajú klienti, ktorí majú veľmi staré autá, ale záujem prejavili aj ľudia, ktorých automobily by ochotne vykúpili aj bazáre. "Akcia zatiaľ nie je časovo limitovaná,“ dodal Máder.
Okrem Peugeotu už nik iný z predajcov nových áut šrotovné neponúka. Autopredajcovia sa znova zamerali skôr na akcie a bonusy. To však neznamená, že prestali vykupovať staré auta. Akurát zmenili systém bonusov.

Bazáre valcujú
Šrotovné sa však stále páči veľkým bazárom, ktoré dotujú predaj svojich vozidiel šrotovným až do výšky 2 000 eur. Zľava slúži hlavne na prilákanie nerozhodnutých vodičov, ktorí chcú vymeniť svoje auto, ale potrebujú posledný impulz na zmenu. AAA Auto napríklad poskytuje na autá šrotovné v rozmedzí 500 až 2 000 eur.
Staré auto, ktoré chcete použiť na šrotovné, musí byť však v pojazdnom stave a mať platnú emisnú aj technickú kontrolu. V závislosti od toho, aké auto si idete kupovať, vám potom obchodník ponúkne v bazári aj individuálnu výšku šrotovného. "Výhodu druhej vlny nášho šrotovného je skutočnosť, že motoristom odpadá povinnosť byť majiteľom auta pred rokom 2009,“ hovorí regionálny manažér predaja spoločnosti AAA Auto Rudolf Krčmář.
Vlastnú verziu šrotovného má aj sieť bazárov Auto Alles alebo Darex. Všetky bazáre sa však navzájom strážia, a tak sú podmienky šrotovného viac-menej rovnaké.

Šrotovné namiesto zľavy
Je otázne, ako veľmi je šrotovné pre klientov autobazárov výhodné. "V minulosti bazáre ponúkali zľavy a dnes namiesto toho propagujú šrotovné,“ hovorí motoristický novinár Vladimír Dimov. Podľa jeho názoru tak ide viac o marketingovú stratégiu predajcov ojazdených aut ako o skutočné šrotovné. Klienti tak v podstate dostanú rovnakú zľavu ako v minulosti, akurát má iný názov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2025 07:15