Presne toľko podľa najnovšieho rebríčka BrandZ 100 najdrahších značiek sveta spoločnosti Millward Brown Optimor stojí značka Apple.
Čas ovocia a IT
Len za rok sa cena piatich písmen Apple zvýšila o tridsať miliárd dolárov. „Všetko, čo táto spoločnosť predstaví, spôsobí na trhu úplnú paniku. Jednotkou je vďaka všetkým možným inováciám, ale tiež prepracovaným technológiám,“ prezrádza taktiku analytik Next Finance Martin Prokop.
Dôvodov je viac. Za všetkými však stojí „iKult“. Pretože hoci firma generuje tržby, ktoré Apple pomohli stať sa aj najdrahšou firmou sveta, druhý na trhu, ropný koncern Exxon Mobil nemá druhú najdrahšiu značku. Stojí len desatinu z toho, čo jablko, 18,3 miliardy dolárov. A ako vyplýva z rebríčka, je čas nielen na ovocie, ale aj ďalšie technologické a telekomunikačné firmy. Majú najdrahšie značky. Pripadá na ne až polovica hodnoty celého rebríčka, hoci majú len tretinové zastúpenie. Telekomunikačný gigant Deutsche Telekom je tak napríklad s hodnotou 26,8 miliardy dolárov najdrahšou značkou na starom kontinente.
Skokan aj z luxusu
Prekvapením rebríčka je skokan z luxusu. Francúzsky výrobca Hermés, ktorého značka poskočila až o 39 priečok. Pomáha mu však nielen obdobný kult, keď na jeho kabelku Birkin Bag treba čakať týždne v poradovníku, ale aj rýchla expanzia a udomácnenie sa hlavne v Číne. „Iba silné meno dokáže vytvárať dlhodobú finančnú hodnotu,“ hovorí Nick Cooper, riaditeľ Millward Brown Optimor.