StoryEditor

Kamióny kvôli mýtu blokovali Bratislavu

07.01.2010, 18:30
Minister dopravy Vážny tvrdí, že mýto ââ'¬žnabehlo" veľmi dobre. Vodiči kamiónov však pre jeho nedostatky protestujú.

Stovky rozhorčených vodičov kamiónov a majiteľov malých dopravných firiem z takmer celého Slovenska zablokovali včera viaceré príjazdové cesty do Bratislavy. Časť liniek MHD skolabovala. Vodiči tak protestujú najmä proti „nespravodlivému mýtnemu systému“, ktorý im namiesto skutočne prejazdených kilometrov po spoplatnených cestách účtuje celé úseky, po ktorých nejazdili. „Už sme to nemohli vydržať, lebo mýto je pre nás likvidačné. Protest je prejav nášho zúfalstva,“ povedal HN jeden z vodičov pochádzajúci z Brezna. Spolu s jeho kolegami ho ráno zastavila polícia na križovatke ulíc Tomášikova – Rožňavská. Kolóna kamiónov sa natiahla asi na päť kilometrov. Autodopravcovia pritom chceli predpoludním len prejsť Bratislavou a upozorniť jej obyvateľov na „výpalnícky mýtny systém“. Zámer sa však skončil tým, že po Rožňavskej sa pre blokádu ešte ani večer nedalo autom dostať smerom do centra.

Mýto sa začalo „excelentne“
Napriek tomu, že elektronické mýto má veľa nedostatkov – už niekoľkokrát „vypadlo“, vodiči majú problém kúpiť si palubné jednotky do áut, nemôžu platiť mýtne palivovými kartami, minister dopravy Ľubomír Vážny označil začiatok vyberania mýta za zvládnutý. „Mýtny systém bol zavedený veľmi dobre.“ Keby sa podľa neho nevyskytli niektoré nedostatky, tak by, ako zdôraznil, použil slovo „excelentne“. Kamionistom pohrozil, že môže byť voči nim použitý zákon o štrajku aj s prípadnými sankciami. Takýto zákon však Slovensko nemá. Podľa právnika Radoslava Procházku vodiči nemôžu byť za svoj štrajk postihnutí. „Muselo by sa preukázať, že škoda vznikla zavinením konkrétneho dopravcu, čo by bolo ťažké.“ Kamionistom tak podľa Procházku okrem prípadných pokút za narušenie cestnej premávky nehrozí nič.

Rozpor v legislatíve?
Vážny si nemyslí, že spoplatnenie úsekov, ktoré zaviedol mýtny poriadok, je v rozpore so zákonom o mýtnom systéme. Zákon pritom hovorí, že mýtne sa má platiť „za prejazdenú vzdialenosť,“ a nie za celý úsek. Hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič HN oznámil, že „prejazdenou vzdialenosťou sa rozumie vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku cesty“.


Viac o téme nájdete v zajtrajších
Hospodárskych novinách.
01 - Modified: 2004-05-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Európa prechádza "trojnásobnou krízou" 02 - Modified: 2004-05-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Oceliarne prvé pocítia dosahy rozšírenia únie 03 - Modified: 2004-05-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Brusel vyšetruje štátnu pomoc poľskej oceliarni 04 - Modified: 2004-05-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Brusel začal konanie voči Holandsku
01 - Modified: 2024-04-20 09:25:30 - Feat.: - Title: "Kto iný, ak nie my?" Proeurópskym protestom v Tbilisi dominovala mládež, odmietajú zákon o zahraničnom vplyve 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 16:19