Presne pred týždňom ste na svojom lietajúcom aute AirCar preleteli z Nitry do Bratislavy. Čím bol tento let výnimočný?
Z hľadiska lietania je to unikátna a vôbec prvá takáto akcia. A to napriek tomu, že tento prototyp mal už predtým nalietaných 40 hodín. Všetko to však boli skúšobné lety nad jedným letiskom v okruhu asi desiatich kilometrov.
Toto bol testovací pokus, v rámci ktorého sme chceli zistiť, ako sa stroj bude správať počas letu v rovnej línii medzi dvoma letiskami. Dôležitých pritom bolo hneď niekoľko vecí.
Ktoré sú najdôležitejšie?
Predovšetkým štart sa konal z letiska s trávnatou plochou. Pristátie už bolo na zložitejšom medzinárodnom letisku, ktoré má veľmi presne vyprojektovanú infraštruktúru aj procedúry. Nemôžete tam ako na nejakom malom letisku vybočiť z dráhy alebo urobiť nejaký nepredvídaný manéver. Štátne letisko totiž predstavuje tú najvyššiu formu infraštruktúry. Zároveň mal tento let niekoľko aspektov, ktoré z neho robia novú udalosť.
Vďaka čomu prepisoval históriu?
Prvá vec bola tá, že išlo o spojenie dvoch medzinárodných letísk. Zároveň bolo rýchle – trvalo veľmi krátko, asi 20 minút. Vo vzduchu sme boli 25 minút, ale päť minút z toho zabrala jedna 360-stupňová zatáčka nad Sencom. Bol to let v skupine, pri ktorom sme leteli v tesnej formácii. A ďalšia dôležitá novinka bola skutočnosť, že na letisku prebehla transformácia.
Môžete to bližšie opísať?
Historicky sa vôbec prvýkrát stalo, že sa pod riadiacou vežou lietadlo transformovalo na auto. Východ bol z letiskovej brány. Znamená to, že sme opustili určitý mikropriestor, ktorý z bezpečnostnej stránky je – a aj musí byť – veľmi sledovaný. Ten let nám ukázal, že toto všetko je absolútne možné. Je úplne reálne využívať dve nezávislé infraštruktúry – leteckú a pozemnú. Má to svoju logiku.
Čo nasledovalo po odchode z bratislavského letiska?
Auto sa po transformácii z lietadla dokázalo plne integrovať do pozemnej komunikácie. Ukázalo sa, že je schopné pohybovať sa tam ako väčšina bežných automobilov. Mali sme pridelenú aj prenosnú značku, takže sme boli normálnou legálnou súčasťou pozemnej premávky. Pre mňa osobne je ešte dôležité aj to, že zvládlo vstup do historickej časti Bratislavy. Čiže aj na úzkych komunikáciách v centre mesta bolo schopné štandardného pohybu, keďže jeho dĺžka nepresa...
Zostáva vám 85% na dočítanie.