StoryEditor

Zásielkový obchod odoláva konkurencii

12.03.2003, 23:00
Otváranie hypermarketov a rozširovanie počtu predajní neviedlo k poklesu záujmu o zásielkový predaj. Táto forma predaja zaznamenala nárast tržieb napriek tomu, že časť zásielkových spoločností ponúka druhy tovaru, ktoré sa nachádzajú aj v mnohých hypermarketoch či obchodných centrách.
Obrat najvýznamnejších zásielkových spoločností za rok 2001 odhadovala Ročenka českého a slovenského obchodu na 1 až 1,2 miliardy korún. Vlani bol podľa odhadu agentúry pre prieskum trhu Terno pravdepodobne o desať až dvanásť percent vyšší. Aj keď výsledky všetkých zásielkových spoločností ešte nie sú známe, tržby najvýznamnejších vzrástli o dvanásť percent aj podľa Petra Tomčíka z agentúry Zoom In.
Skupina Quelle, do ktorej patrí aj spoločnosť Moda Prima, zaznamenala medziročné zvýšenie obratu o dvadsať percent. Spoločnosť Neckermann zvýšila obrat o viac ako desať percent. Zhruba v rovnakej miere stúpol medziročne objednávok spoločnosti Reader´s Digest Výber a o päť alebo viac percent by sa mali zvýšiť jej tržby.
Niektorým zásielkovým spoločnostiam pomohlo k nárastu rozšírenie ponuky katalógu pôvodne zameraného na odevy aj o bytové doplnky a domáce spotrebiče. Obrat ďalších spoločností vzrástol vďaka zverejneniu katalógu na internete a možnosti objednávania tovaru elektronickou formou, ale aj po zvýšenom marketingovom tlaku na spotrebiteľa. Podľa Ľubomíra Drahovského z agentúry Terno zásielkový obchod oslovuje zväčša inú skupinu ľudí ako klasické predajne, preto nezaznamenal a ak dokáže zákazníkov vhodne osloviť, tak zrejme ani v budúcnosti nezaznamená pokles záujmu spotrebiteľov.
****Čo na spotrebiteľov platí?
Spotrebitelia objednávanie tovaru zo zaslanej ponuky oceňujú preto, že si ho môžu vybrať v pohodlí, dostanú ho priamo domov a ak sú nespokojní, môžu ho vrátiť. Tvrdí to vedúca vydavateľstva Reader's Digest Výber Ľubica Jalšovská. V prípade produktov z tohto vydavateľstva je pre klientov dôležitá aj možnosť zaplatenia sumy v troch či štyroch splátkach či zapojenia sa do marketingovej hry. Produkty tohto vydavateľstva síce nepatria k najlacnejším, ale podľa Ľubomíra Drahovského z agentúry Terno firma oslovuje zákazníkov, lebo dokáže vystihnúť, čo ľudia hľadajú -- či už sú to encyklopédie, výťahy z diel známych autorov alebo špeciálne nahrávky na audio a video nosičoch. Možnosť vrátenia či výmeny tovaru, ako aj nákupu domácich spotrebičov či nábytku na splátky je dôležitým faktorom aj pre zákazníkov spoločnosti Quelle. "Dokážeme konkurovať ponuke butikov a hypermarketov, pretože sme schopní ponúknuť poslednú módu v aktuálnom čase s dobrým pomerom výkonu a ceny," odôvodňuje nárast obratu riaditeľka Quelle Slovensko Rózi Pasztelyák.
Vývoj tržieb zásielkových spoločností (v mil. Sk)
Spoločnosť 2000 2001 2002
Quelle (Quelle+Moda Prima) 500 598 720
Neckermann 212,6 202,3 223,5
Reader´s Digest Výber 299 297 310 - 320*
* odhad, fiškálny rok firmy sa nezhoduje s kalendárnym
Zdroj: hn
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. november 2024 00:47