StoryEditor

Tretina všetkých internetových nákupov je v Bratislavskom kraji

04.04.2012, 00:00

Presné údaje o tom, aké sú objemy nákupov Slovákov prostredníctvom internetu, neexistujú. Dokonca aj celkový počet internetových obchodov Slovenská asociácia pre elektronický obchod iba odhaduje. V súčasnosti by ich malo byť asi 2 500 až 3 000.

Za týmito internetovými obchodmi podľa výkonného riaditeľa asociácie Jozefa Dvorského stoja v prevažnej miere jednotlivci, to znamená malí živnostníci, ktorí sa pokúšajú postupne vybudovať internetový obchod od nuly podľa svojich vlastných predstáv. Reálne však iba niekoľko desiatok z internetových obchodov prevádzkujú silnejšie podnikateľské subjekty, ktoré majú manažment a vlastných zamestnancov.

"Drvivá väčšina z internetových obchodov je prevádzkovaná samotným vlastníkom s prípadnou pomocou rodinných príslušníkov. Celkový obrat v týchto obchodoch odhadujeme na 190 až 240 miliónov eur za rok," uviedol Dvorský.

Rast nákupov
Predaj cez internet si získava čoraz viac priaznivcov a každoročne dynamicky narastajú nákupy prostredníctvom tohto distribučného kanála. Ani ekonomické turbulencie a otázniky spojené s vývojom eura neboli podľa Dvorského prekážkou, ktorá by dokázala zastaviť nárast internetových nákupov.

Veľké internetové obchody, ako sú cetelem.sk, hej.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk a pelikan.sk dosiahli obrat z predaja o 17,7 percenta vyšší ako v roku 2010.
O rastúcej popularite nákupov cez internet svedčí aj rast počtu objednávok, ktorých internetové obchody -- členovia Slovenskej asociácie pre elektronický obchod v minulom roku vybavili. Bolo to 595 815 objednávok, čo je o 13 590 viac ako rok predtým. Vyššia bola aj priemerná hodnota jedného nákupu, ktorá vzrástla zo 130,42 eura v roku 2010 na 150,13 eura v roku 2011. Za rastom obratu stojí predovšetkým väčší objem predaného tovaru. Kým v roku 2010 predali členovia asociácie tovar v hodnote 36,45 milióna eur, vlani to bolo o 13,07 milióna viac.

"Z porovnania počtu objednávok a obratu s predchádzajúcim obdobím je zrejmé, že zákazníci sa v minulom roku orientovali najmä na drahší tovar, resp. nakupovali v jednej objednávke viac tovarov ako v predchádzajúcich rokoch," uviedol Dvorský.

Spôsob platieb
Mierne sa zmenila v medziročnom porovnaní aj štruktúra platieb za objednávky tovaru. Naďalej prevláda so 60-percentným podielom platba na dobierku, avšak už druhý rok za sebou stúpa podiel platieb v hotovosti spojených s osobným odberom tovaru. Zo 16 percent v roku 2009, cez 21 percent v roku 2010, na 26 percent v roku 2011.
Dva roky za sebou si platbu prostredníctvom bankového účtu zvolilo zhodne 12 percent zákazníkov. Iba 1,7 percenta objednávok financovali zákazníci prostredníctvom splátkového predaja, hoci na druhej strane sa splátkový predaj podieľal na celkovom obrate za nákup tovaru cez internet takmer štyrmi percentami.

Finančný obrat za služby dosiahol vlani 39,93 milióna eur, čo bolo za 82 479 objednávok. Oproti roku 2010 to bol mierny rast obratu o 1,06 percenta. Platby za nákup služieb prebiehajú takmer výhradne prevodom na bankový účet.

Vedie Bratislava
Internetové online nákupy sa tešia rovnakej obľube vo všetkých krajoch Slovenska, s výnimkou už tradične Bratislavského, v ktorom sa uskutočnila zhruba tretina všetkých objednávok. Ostatné kraje sa na počte objednávok podieľali 8 -- 12 percentami.

Napriek pomerne vyrovnanému zastúpeniu regiónov je možné pozorovať v porovnaní s rokom 2010 mierny pokles o 1 -- 2 percentá v Banskobystrickom, v Prešovskom, v Košickom a v Nitrianskom kraji.

Zľavové portály
V poslednom období, zhruba dvoch rokov, sa zákazníckej pozornosti tešia najmä zľavové portály. Sú špecifickým typom internetového predaja. Ponúkajú zľavové kupóny, ktoré oprávňujú ich držiteľov na využitie zľavy na nákup rôznych tovarov a služieb v iných obchodoch. Fungujú na princípe kolektívneho nakupovania a slúžia na spájanie ľudí s cieľom spoločného nákupu. Takto je možné od dodávateľov služieb získať výrazné zľavy.
Marta Růžičková

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 16:26