StoryEditor

V Česku neuspeli, tak ide RegioJet k nám

13.04.2014, 23:58
Autor:
Jan SůraJan Sůra
ŽELEZNICE

České dráhy neprídu o zhruba tristo miliónov korún, ktoré im ročne posiela ministerstvo dopravy na prevádzku diaľkových vlakov medzi Prahou a Slovenskom. Ministerstvo dopravy odmietlo ponuku spoločnosti RegioJet, že tieto vlaky zaistí zadarmo. Súkromný dopravca preto voľné vozidlá presunie na Slovensko.

Ministerstvo dopravy v liste, ktorý má MF DNES k dispozícii, odmietlo ponuku RegioJetu kvôli jeho podmienkam prevzatia prevádzky dvoch liniek. RegioJet napríklad žiadal, aby štát úplne prestal tieto vlaky v Českých dráhach objednávať. Lenže podľa ministerstva platí, že vzhľadom na zmluvu s dráhami ju nemožno len tak zmeniť bez súhlasu Českých dráh. A u nich sa súhlas očakávať nedá.

RegioJet napríklad od štátu chcel, aby zabezpečil vzájomné uznávanie medzi RegioJetom a Českými dráhami. „Hoci niektoré tieto navrhnuté záväzky majú vecnú logiku, pretože rovnako podľa názoru ministerstva dopravy je uznávanie cestovných lístkov pri otvorení trhu dôležité, zásadným problémom je, či sa na ich splnenie môže ministerstvo dopravy k decembru 2014 zaviazať,“ napísal minister dopravy Antonín Prachař šéfovi RegioJetu Radimovi Jančurovi.

Ministerstvo si podľa listu nie je ani príliš isté, či RegioJet vzhľadom na svoje stratové podnikanie medzi Prahou a Ostravou ponúka dostatočné záruky, že na trase zostane. Podľa listu sú garancie vo výške 5 miliónov korún z hľadiska ministerstva obmedzené.

Ministerstvo malo aj možnosť vypustiť celú trasu z objednávky, ako sa už stalo pri vlakoch medzi Prahou a Ostravou, kde záleží len na dopravcoch, kedy budú jazdiť. V prípade vlakov cez Vsetín sa však štátu zjavne nechce riskovať, že by RegioJet nedodržal svoje záväzky a ministerstvo by potom muselo narýchlo hľadať v núdzovom režime iného dopravcu.

Dráhy na trase ročne dostávajú zhruba 300 miliónov korún, k objednávke sa dostali vďaka desaťročnej zmluve v roku 2009 bez akejkoľvek súťaže. Z veľkej časti premávajú tieto vlaky pritom aj po trase, kde si konkurujú tieto spoje s nedotovaným súkromnými vlakmi, čo je terčom kritiky súkromných dopravcov.

RegioJet prišiel s ponukou po tom, čo získal zhruba päťdesiatku kvalitných vozňov po rakúskych štátnych dráhach. Po tom, čo sa objavila ponuka RegioJetu na prevzatie tejto linky, prejavil záujem o jej prevádzku aj ďalší súkromný dopravca, spoločnosť Leo Express.

„Keď nie je záujem u nás, presunieme vozne inam,“ reagoval Jančura na rozhodnutie ministerstva.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. november 2024 02:17