StoryEditor

Emisie ohrozujú stovky miest

19.01.2014, 23:03
Priemysel. Sťahovanie povoleniek z trhu predraží firmám výrobu.

Veľkým slovenským podnikom hrozí výrazný nárast nákladov, či dokonca prepúšťanie. Dôvodom je snaha Európy oživiť emisný trh a znížiť znečisťovanie ovzdušia.

Únia totiž koncom týždňa pripravila opatrenie pre trh s emisnými povolenkami, ktoré zvýši ekologické náklady slovenských firiem na dvojnásobok. Ide o tzv. backloading, teda stiahnutie väčšieho množstva povoleniek z trhu. Tým sa zvýši ich cena. „Pripravujeme sa na sprísnenie limitov. A budeme nútení vybudovať nové technológie,“ potvrdil pre HN Dušan Janíček, riaditeľ Slovenských cukrovarov v Seredi. Zvýšenie nákladov pre firmu odhaduje na niekoľko miliónov eur.

Ďalšie spoločnosti hovoria o prepúšťaní či o presune výroby niektorých produktov do zahraničia, kde emisie vyjdú lacnejšie. Ministerstvo životného prostredia snahu únie bráni. „Má motivovať priemysel, aby investoval do ekologickejších technológií, ktoré znížia emisie CO2,“ povedal hovorca rezortu Maroš Stano.

Ako tvrdí Dušan Janíček, Slovenské cukrovary v Seredi zatiaľ neuvažujú o sťahovaní výroby produktov do zahraničia. V iných fabrikách však je v hre aj takáto možnosť. Prinieslo by to so sebou aj výrazné prepúšťanie. V hre sú pritom stovky miest.

Stovky miest smerujú preč

Niektoré výrobky by sa tak mohli presťahovať mimo Európskej únie. Tam, kde podľa spoločností neplatia až príliš prísne emisné limity. Sťahovanie výroby by so sebou prirodzene prinieslo aj prepúšťanie. „Ide asi o 200 zamestnancov priamo vo výrobe a v službách ďalších 120 ľudí,“ ilustruje vážnosť problému Miroslav Potaš, šéf VJ Energetika. Ide o spoločnosť, ktorá má na starosti energetiku chemického giganta Duslo Šaľa.

Zamestnanci vo firme sú ohrození kvôli dvom ekologicky najnáročnejším produktom – čpavku a kyseline dusičnej. „Pre výrobu týchto komodít sú najatraktívnejšie Spojené štáty, Čína, severná Afrika, ale vlastne všetky krajiny mimo Európskej únie,“ hovorí Miroslav Potaš o miestach na mape, ktoré sú v hre namiesto Slovenska.

Dvojnásobné poplatky

Veľké starosti urobili firmám sprísnené pravidlá Európskej únie. Tá v rámci tzv. backloadingu emisií stiahne z trhu množstvo emisných povoleniek. Snaží sa tak zvýšiť ich cenu a oživiť tak obchodovanie s nimi. Práve to v poslednom roku výrazne stagnovalo.

Pokiaľ Európska rada a Európsky parlament schvália návrh do marca, z trhu stiahnu 400 miliónov ton povoleniek. Ak budú meškať a opatrenie odklepnú neskôr, pre rok 2014 stiahnu iba 300 miliónov ton povoleniek. V každom prípade to spôsobí zhruba dvojnásobné zvýšenie cien povoleniek a nákladov firiem.

Tým pádom sa výrazne zvýšia náklady najväčších priemyselných podnikov. „Pokiaľ backloading začne až po začiatku apríla, cena by sa mohla v poslednom kvartáli tohto roku dostať na 9,70 eura. Ak začne už skôr, priemerná cena posledného kvartálu by mohla dosiahnuť až 11,70 eura,“ hovorí Kateřina Kolaciová, emisná obchodníčka Vertis Environmental Finance.

Minuloročná cena povoleniek sa pritom pohybovala zhruba na úrovni piatich eur za tonu. Kým teda minulý rok zaplatili firmy za povolenky desať miliónov, tento rok budú musieť na to vyčleniť dvadsať miliónov eur.

Chcú zľavy

Firmy tak stoja pred dilemou. Nakúpiť povolenky, alebo investovať do nových, technologicky vyspelejších zariadení, ktoré by produkovali menej emisií. V oboch prípadoch si to vyžiada peniaze, ktoré bude potrebné presunúť z inej časti rozpočtu. „Výrobcovia s najúčinnejšími technológiami by mali dostať pred aj po roku 2020 všetky kvóty zdarma. Nemôže sa na nich vzťahovať žiadny korekčný faktor, inak nebude možné ciele realizovať,“ varuje Ján Bača, hovorca U. S. Steel Košice.

Východoslovenský podnik považuje backloading za vážny problém. Spolu s európskym oceliarskym združením Eurofer preto chystá v Bruseli lobing.

Európski oceliari tvrdia, že nie je možné v jednom roku výrazne zvýšiť cenu povoleniek a zároveň investovať do nových, čistejších technológií. Pre svoje podniky žiadajú výnimky z pravidiel backloadingu či zľavy z cien energií.

01 - Modified: 2005-12-11 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ako rastie Varšava
01 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart 02 - Modified: 2024-12-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Trh na to ešte nie je pripravený. Lamborghini odkladá výrobu prvého elektrického auta 03 - Modified: 2024-12-17 14:16:40 - Feat.: - Title: Česko chce odložiť emisné povolenky na dopravu a bývanie najmenej o rok. Bude potrebných viac povolení 04 - Modified: 2024-12-17 10:05:00 - Feat.: - Title: Posledná nádej pre Európu: Automobily bez dodatočného príplatku za elektrický pohon 05 - Modified: 2024-12-11 15:19:55 - Feat.: - Title: Koľko nás budú stáť klimatické zmeny, ak prekročíme body zlomu? Experti varujú v novom výskume
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 01:09