V angličtine tomu hovoria showrooming. Zákazník príde do obchodu. Tovar si pozrie, ohmatá, vyskúša. A potom odíde domov a kúpi si ho lacnejšie na internete.
Tiež to robíte? Nie ste žiadnou výnimkou. Podľa štúdie francúzskej spoločnosti TNS - Sofres takým spôsobom nakupuje už 33 percent zákazníkov po celom svete a 54 percent v Európ . Tento nový zvyk, ktorému výrazne pomáha rozšírenie inteligentných telefónov a tabletov, najviac používajú ľudia vo vyspelej časti Ázie (71 percent) a Severnej Amerike (60 percent). Štúdia skúmala zvyky 38 000 zákazníkov zo 43 krajín sveta.
Ženy túto techniku používajú o trochu častejšie ako muži. Zaujímavé je, že showrooming nie je len doménou najmladšej generácie, ale prakticky rovnako sa k nemu uchyľujú aj päťdesiatnici. V prípade mladších ročníkov je však častejšie používanie mobilných zariadení. Chytré telefóny používajú pri nakupovaní rozličným spôsobom - čítajú si recenzie na tovar, ešte keď sú v obchode, pozrú sa, kde inde tovar predávajú , či je ho možné objednať v e-shope a za koľko. Tovar si mobilom odfotia. Kým niečo kúpia , poradia sa s rodinou či priateľmi.
Podľa obchodníkov sa showrooming najviac týka elektroniky a bielej techniky do domácnosti, rozmáha sa však aj pri nakupovaní oblečenia a obuvi. Niektoré obchodné reťazce preto zakazujú v obchodoch fotiť. Sú aj extrémnejšie prípady - v austrálskom Brisbane sa majiteľ špecializovaného obchodu s jedlom rozhodol vyberať päť dolárov ako " vstupné ", ktoré po kúpe tovaru odpočíta.
Na konci štúdie firma spomína aj možnosti, ako mobily zákazníkov využiť v prospech vlastného biznisu. Napríklad sa postarať o to, aby sa ich obchod dal nájsť na mapách a sociálnych sieťach, alebo sa zapojiť do systému ponúkania mobilných poukážok či kreditov za nákup alebo odporúčaní tovaru a podobne. Pripraviť sa čo najskôr nie je zlý nápad.