Na slovenskom stavebnom trhu je dosť firiem, ktoré sa môžu zúčastňovať na štátnych zákazkách. Uviedol to dnes minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) v reakcii na rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) o tom, že stavebné spoločnosti Doprastav a Strabag nebudú mať prístup k obstarávaniam štátu.
Firmy sa mali podľa Protimonopolného úradu (PMÚ) aj Najvyššieho súdu (NS) SR pred desiatimi rokmi podieľať na karteli v tendri na stavbu časti diaľnice D1 medzi Jánovcami a Jablonovom. O ďalších účastníkoch kartelu – firmách Skanska, Inžinierske stavby, Mota-Engil a Betamont, by mal ÚVO rozhodnúť v najbližších dňoch.
Čítajte aj: Doprastav má stopku od štátu
Čakáme, že stop dostanú aj zvyšné firmy
"Nie je to nejaká nečakaná vec. Je dôležité, aby firmy, ktoré boli súčasťou kartelu, boli potrestané," povedal Počiatek po rokovaní vlády s tým, že teraz čaká na usmernenie úradu, na ako dlho budú spoločnosti zo súťaží vylúčené.
"Dnes má väčšina stavebných firiem nadkapacity. My máme veľmi ambiciózny plán, ktorý prinesie množstvo ďalších zákaziek do systému, a ja si myslím, že v tomto momente je dostatok firiem na trhu, ktoré sú schopné na tom participovať," doplnil šéf rezortu dopravy.
Doprastav a Strabag sa vymažú zo zoznamu podnikateľov, ktorý tendrový úrad vedie, a ktoré sa môžu zúčastňovať na verejných obstarávaniach. Zatiaľ nie je jasné, ako dlho bude zákaz platiť. Štát už pred verdiktom ÚVO účastníkov kartelu v poslednom čase vyškrtal z viacerých súťaží. Doprastav tak prišiel napríklad o zákazku na stavbu tunela Višňové pri Žiline za takmer 380 miliónov eur. Zákaz sa však vzťahuje len na konkrétne právne subjekty, takže sesterské či materské spoločnosti týchto firiem môžu súťažiť ďalej.