StoryEditor

Trest za kartel pocítia spoločnosti finančne aj marketingovo

21.04.2014, 23:59
Autor:
(red)(red)
Rozhovor. Martin Bakoš, konateľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá dozoruje výstavbu diaľnic, pre HN:

Vylúčenie z tendrov môže mať zásadný vplyv na prerozdelenie pozícií na trhu, vraví Bakoš.

NDS vylúčila dve stavebné firmy z troch rozbehnutých súťaží pre kartel. Čo to bude pre týchto stavbárov z finančného hľadiska znamenať?

Keďže Doprastav nie je momentálne v najlepšej finančnej kondícii, takéto dlhodobé akcie s fakturáciou po etapách v podstate nemôžu ovplyvniť jeho cash flow. Pre Skansku je to určite strata, s ktorou nepočítali, a to najmä vzhľadom na ich najnižšiu cenu na diaľnici D3 (úseku Žilina Strážov – Žilina Brodno, pozn. HN).

Čo to bude pre nich znamenať z hľadiska marketingu?

Všetko, čo sa viaže so slovom „kartel“, má na spoločnosti, ktorých sa to týka, veľmi negatívny marketingový dosah. Ešte väčšiu váhu to má z pohľadu EÚ a účasti týchto firiem na tendroch mimo Slovenska.

Ako sa s touto situáciou vyrovná Skanska, a. s., ktorá u náš nemá žiadnu veľkú diaľničnú stavbu?

Pre Skansku je to veľká strata, ktorá sa nedá vykompenzovať menšími zákazkami, respektíve drobnými zákazkami pre súkromný sektor. Sám som zvedavý, ako sa s týmto bremenom spoločnosť popasuje.

Ako sa s tým, naopak, popasuje Doprastav? O ňom je známe, že je v reštrukturalizácii, hoci sa bude podieľať na viacerých stavbách.

V rámci reštrukturalizácie je účasť Doprastavu na týchto troch stavbách, myslím si, postačujúca. A to aj vzhľadom na výdavky spojené s bankovými garanciami, respektíve s rozbehom jednotlivých projektov. A povedzme si otvorene, ani cena Doprastavu nebola taká, aby z nej bezproblémovo pokryli svoje straty z minulosti.

Čo takáto stopka urobí so stavebným sektorom ako takým na Slovensku?

Môže to mať zásadný vplyv na prerozdelenie pozícií na trhu. Určite to využijú aj hráči, či už domáci alebo z blízkeho zahraničia, ktorí sa doteraz uspokojili aj s pozíciou subdodávateľa. Alternatívou je aj to, že dotknuté spoločnosti nájdu spôsob, ako daný zákaz obídu.

Tunel Višňové teda zrejme bude stavať Miroslav Remeta a jeho Dúha, ktorá sa doteraz na veľkých stavbách nepodieľala. Čo to bude pre túto firmu znamenať?

Obrovskú výzvu. Rovnako bude dôležité, koho Taliani na Slovensku oslovia na samotnú realizáciu tunela. Nepredpokladám, že by to robili s vlastnými kapacitami. Je všeobecne známe, že tento úsek diaľnice je najmä o tuneli Višňové. Samotnú diaľnicu a tých zopár mostov na nej dokáže spoločnosť Dúha určite v danom termíne v požadovanej kvalite zrealizovať.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. apríl 2024 16:09