Senická spoločnosť OMS, ktorá patrí medzi svetových lídrov v sektore svietidiel, sa podľa slov jej šéfa Vladimíra Levárskeho krízy zľakla. "My sme nemali nejaké vážne problémy, v prvej fáze sme sa zľakli," hovorí. Podnikatelia z jeho generácie, ktorí začali s biznisom po revolúcii, totiž krízu nezažili a nevedeli, ako na ňu reagovať. OMS si preto spísala 27 zásad, ako sa chce v novom prostredí správať. "Jednou z tých zásad bolo, že stačí prežiť," spomína Levársky. Tieto zásady so sebou priniesli aj vnútornú transformáciu firmy.
Okrem finančnej krízy musela spoločnosť OMS čeliť aj zmenám v samotnom sektore osvetlenia. Na trh totiž prichádzala technológia LED. "My sme si v kríze povedali, že aj keď nebudeme rásť, tak chceme posilniť svoje pozície," vysvetľuje Levársky. OMS sa preto zamerala na vyšší segment a takisto išla aj na nové trhy. Zároveň výrazne investovala do výskumu a vývoja. V roku 2010 preinvestovala sedem miliónov eur, pričom polovica išla do vybudovania nového výskumno-vývojového centra. "Pred krízou sme mali na vývoj štyroch ľudí, dnes ich máme 130. Vývoj sa stal motorom našej firmy," dopĺňa Levársky. OMS je pritom jednou z mála firiem, ktoré v turbulentných rokoch neprepúšťali. Z pôvodných 600 zamestnancov v roku 2008 sa ich počet k vlaňajšku vyšplhal na tisíc. Aktuálne firma vyváža už do vyše 120 krajín a po expanzii mimo Európy chce posilniť svoje pozície aj na starom kontinente. "Pre nás je obrovská výhoda, že tá kríza prišla. Keby neprišiel ten tlak, tak by sme sa nikdy netransformovali tak, ako sme to urobili," dodáva Levársky.