Patrí medzi najkritickejší tovar, pri ktorom štát prichádza o milióny eur. Najmä v roku 2012 sa ho zo Slovenska začalo vyvážať také množstvo, že pri časti išlo len o fiktívne obchody. A takýto trend sa vlani zvrátil. Export cukru medziročne klesol o približne 40 percent. To naznačuje pozitívny obrat – daňových podvodov s najväčšou pravdepodobnosťou ubúda. Teda tých, na ktoré HN upozorňovali už približne pred rokom.
Pomohla medializácia
Slovenskí cukrovarníci či obchodníci pritom žiadny pokles nezaznamenali. „Jednoznačne to považujeme za následok našich aktivít v rámci boja proti podvodom,“ reagovala na čísla hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková. Daniari tak vlani prekontrolovali 50 firiem, pri ktorých odhalili podvody za zhruba 60 miliónov eur.
Nižšie podvody za číslami tušia aj samotní výrobcovia cukru na Slovensku. „Medzičasom sa zaktivizovali orgány činné v trestnom konaní a došlo aj k pomerne silnej medializácii problému,“ hovorí výkonný riaditeľ Slovenského cukrovarníckeho spolku Radovan Roba.
Boli to práve cukrovarníci, ktorí v minulom roku upozornili rezort pôdohospodárstva na nezvyčajný nárast zahraničného obchodu s cukrom v roku 201. Export cukru zo Slovenska vtedy stúpol takmer dvojnásobne, významne vzrástol aj dovoz. Jediným rozumným vysvetlením tohto stavu sa vtedy stali karuselové podvody – teda cezhraničné, často fiktívne obchody, pri ktorých sa podvodníci obohacujú na vratkách dane, ktorú nikdy do štátneho rozpočtu neodviedli.
Paradoxná situácia pri oleji
Rovnaký scenár bolo možné sledovať aj pri obchode so slnečnicovým olejom. Na Slovensku tak došlo v minulom roku k paradoxnej situácii. Napriek tomu, že sa v slovenských obchodoch predávalo reálne viac dovozového oleja, jeho import na papieri klesol takmer o polovicu. „Je to zvláštna štatistika. V minulom roku dovoz slnečnicového oleja na Slovensko stúpal. To bol aj prípad našej spoločnosti,“ reagovala konateľka spoločnosti Unimilk Judita Vašková, ktorá na Slovensku distribuuje oleje značiek Vénusz a Floriol vyrábané v Maďarsku. V minulom roku navyše prestala s výrobou oleja na Slovensku spoločnosť Palma.
Zvláštnu štatistiku nevysvetľuje ani medziročný pokles cien slnečnicového oleja. Ten nebol taký výrazný, aby uspokojivo vysvetlil taký výrazný pokles. Vašková hovorí, že ich produkty medziročne zlacneli o asi 15 až 20 percent. Jediným vysvetlením tak môžu byť zrejme len nadhodnotené čísla v roku 2012.